2017 ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ
Το 2017 θα έχουμε εξελίξεις σε ότι αφορά στο νομοθετικό πλαίσιο. Ήδη έχουν καταρτιστεί τρεις Επιτροπές στις οποίες θα συμμετάσχουμε. Η πρώτη αφορά στην εξέταση συντονισμού των θαλάσσιων και των αεροπορικών συγκοινωνιών, η δεύτερη στην αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου και κυρίως του Ν. 2932/01 και η τρίτη στην αναμόρφωση του ΠΔ 120/1997 (ΗΣΚΘΕΕΑ) και ΠΔ 229/1995 (Ναυτικοί Πράκτορες).
Το θέμα της αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου είναι μεγάλης σημασίας. Στις συναντήσεις με την ηγεσία του ΥΝΑ προτείναμε οι αλλαγές να βασιστούν στις παρακάτω αρχές:
- Στη μείωση του λειτουργικού κόστους
- Στην αποποινικοποίηση του Κλάδου
- Στην περαιτέρω απελευθέρωση των υπηρεσιών με πρότυπο τις γραμμές Αδριατικής (κατάργηση του ΠΔ 177/74 συνθέσεις πλοίων)
- Στην απαλλαγή των Εταιρειών μας από την επιβολή υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας (πχ υποχρεωτικές εκπτώσεις )
- Στην παροχή ευελιξίας στη διαχείριση των δρομολογίων
- Στη βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών.
Θα επιδιώξουμε την ανάθεση των υποχρεώσεων δρομολόγησης στις Εταιρείες αντί στα πλοία, γεγονός το οποίο θα επηρεάσει όλη τη δομή του 2932/01.
Επίσης θα συζητηθούν θέματα που αφορούν στα δρομολόγια Δημόσιας Υπηρεσίας, στην εξυπηρέτηση των νησιών με ανταποκρίσεις όπου είναι δυνατόν και στη λειτουργία του ΣΑΣ.
Το ενδεχόμενο εξυπηρέτησης νησιών με ανταποκρίσεις δεν είναι δυνατόν να αποτελέσει ένα γενικό κανόνα. Το θέμα πρέπει να μελετηθεί πολύ σοβαρά ξεχωριστά για κάθε προορισμό και ομάδα νησιών με γνώμονα την μείωση του συνολικού χρόνου ταξιδιού και την αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων
Άλλο θέμα το οποίο θα μας απασχολήσει το 2017 είναι το σχέδιο Νόμου «Ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας ΥΝΑΝΠ κτλ. Οι θέσεις του Συνδέσμου μας έχουν ήδη αναρτηθεί στη Διαύγεια.
Συγκεκριμένα δεν συμφωνούμε με τις προγραμματικές συμβάσεις διότι ουσιαστικά δίνουν τη δυνατότητα στον Υπουργού να παρακάμψει τις διαγωνιστικές διαδικασίες και να συνάπτει συμβάσεις με Δήμους κλπ.
Επίσης διαφωνούμε με τα «μέτρα διασφάλισης» της εξόφλησης των αποδοχών των ναυτικών τα οποία θεωρούμε ανεφάρμοστα ενώ ήδη ισχύουν και εφαρμόζονται πλέον αποτελεσματικά μέτρα όπως η επίσχεση εργασίας ή η απαγόρευση απόπλου από το ΝΑΤ κτλ.
Τέλος σε ότι αφορά στα δικαιώματα των επιβατών διαφωνούμε με τις αποζημιώσεις ή άλλες υποχρεώσεις οι οποίες επιβάλλονται σε περίπτωση ανωτέρας βίας και κακών καιρικών συνθηκών.
Οι θέσεις μας αναπτύχθηκαν και προφορικά στην ηγεσία του ΥΝΑ και πιστεύουμε ότι θα υπάρξουν βελτιώσεις.
ΝΕΟΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ
Όπως ήδη γνωρίζουμε έχει αποφασιστεί η κατανάλωση καυσίμων περιεκτικότητας σε θείο 0,5% από το 2020. Το μέτρο αυτό κρίνεται δυσανάλογο σε σχέση με τη συμμετοχή των πλοίων μας στη ρύπανση αλλά δεν παύει να αποτελεί ένα γεγονός το οποίο πρέπει να μας απασχολήσει άμεσα.
Ιδιαίτερα με την αυξητική πορεία του κόστους των καυσίμων και εάν αυτή συνεχιστεί, η κατανάλωση του νέου καυσίμου θα είναι απαγορευτική ενώ οι εναλλακτικές λύσεις όπως η κατανάλωση LNG ή η τοποθέτηση Scrubbers παρουσιάζουν τεχνικά προβλήματα και σημαντικά αυξημένο κόστος επενδύσεων.
Σχετικά με τη δυνατότητα τροφοδοσίας LNG διαπιστώνουμε ανεπάρκεια υποδομών και αδυναμία πρόβλεψης και υπολογισμού του τελικού κόστους.
Άλλα θέματα είναι ο κανονισμός MRV με εφαρμογή από το 2018, ο δείκτης EEDI από το 2020 καθώς και θέματα που αφορούν στο θαλάσσιο έρμα από το 2017 και την ευστάθεια από το 2020.
ΝΑΥΠΗΓΗΣΕΙΣ
Την επόμενη δεκαετία θα υπάρξει ανάγκη σταδιακής ανανέωσης του ακτοπλοϊκού μας στόλου.
Οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί αλλά και η έλλειψη στη διεθνή αγορά κατάλληλων πλοίων για τις ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες θα μας οδηγήσει στην ναυπήγηση νέων πλοίων.
Η ναυπηγική μας βιομηχανία πρέπει να είναι έτοιμη. Επίσης πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για την κάλυψη των αναγκών από τα ελληνικά ναυπηγεία.
Στην ανανέωση του ακτοπλοϊκού μας στόλου την περίοδο 1995 - 2015 η ναυπηγική μας βιομηχανία ήταν απούσα.
Υπολογίζουμε ότι την περίοδο που προαναφέραμε οι εταιρείες ναυπήγησαν περισσότερα από 46 πλοία αξίας μεγαλύτερης των 4 δις. Από αυτά μόνο δυο ναυπηγήθηκαν στην Ελλάδα με παραγγελίες πριν το 2000.
Είναι πράγματι κρίμα να χαθεί μια δεύτερη ευκαιρία όταν μάλιστα έχουμε αποδείξει ότι υπάρχει η τεχνογνωσία και η βούληση εκ μέρους των εταιρειών μας.