- Ερώτηση: Τον περυσινό χειμώνα το ακτοπλοϊκό έργο στηρίχθηκε στο μεγαλύτερο μέρος του από τη μεταφορά προσφύγων και μεταναστών. Φέτος ωστόσο οι ροές έχει μειωθεί αισθητά . Πως αναμένεται οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να καλύψουν τυχόν οικονομικές ζημίες που θα προκύψουν;
- Απάντηση: Η πραγματική επιβατική κίνηση το 2015 εκτιμάται πως παρουσίασε μείωση της τάξης του 7% αν δεν υπολογίσουμε την προσφυγική κίνηση. Έχουμε πολλές φορές επισημάνει ότι υπάρχει δυνατότητα αύξησης των προσφερόμενων χωρητικοτήτων χωρίς να αυξηθεί ο αριθμός των πλοίων. Τούτο οφείλεται στη μειωμένη κίνηση αλλά και στο γεγονός ότι τα πλοία μας ακόμα και το καλοκαίρι δεν εξαντλούν τις δυνατότητές τους σε ότι αφορά την δυνατότητα εκτέλεσης επιπλέον δρομολογίων. Οι μεγάλες δυνατότητες των πλοίων μας δεν φάνηκαν μόνο στο προσφυγικό αλλά και στο παρελθόν όπου παρείχαμε πολύτιμες υπηρεσίες σε άλλες χώρες στη Μεσόγειο. Ιδιαίτερα για τη μεταφορά των μεταναστών πρέπει να τονίσουμε ότι το 2015 και μέχρι το Μάρτιο του 2016, μεταφέρθηκαν από τα νησιά περίπου 700.000 μετανάστες και πρόσφυγες χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση. Το γεγονός αυτό είχε μεγάλη σημασία για την άμεση αναχώρησή τους από τη χώρα μας. Η παραμικρή καθυστέρηση θα είχε σαν συνέπεια τον εγκλωβισμό στην Ελλάδα πολλαπλάσιου αριθμού μεταναστών από τον σημερινό.
Τα αυξημένα έσοδα από την μεταφορά προσφύγων είναι μια ανεπιθύμητη εξέλιξη την οποία δεν θεωρούμε θετική. Η επίδραση του προσφυγικού στην τουριστική ανάπτυξη των νησιών μας είναι ιδιαίτερα εμφανής και αυτό ακριβώς μας ανησυχεί όχι μόνο για την τρέχουσα περίοδο αλλά και τις επόμενες. Η εξέλιξη μας βασίζεται στην ανάπτυξη των νησιών και στην αύξηση του μεταφορικού έργου. Δεν βλέπω να αποχωρούν πλοία από το Αιγαίο αντίθετα παρατηρούμε αύξηση των πλοίων δρομολογήσεων. Από το 2011 μέχρι σήμερα έχουν δρομολογηθεί στις κύριες Ακτοπλοϊκές μας γραμμές 14 νέα πλοία μεταξύ των οποίων και δύο νεότευκτα.
- Ερώτηση: Υπάρχει ενδιαφέρον από μικρές ακτοπλοϊκές εταιρείες να συγχωνευθούν με μεγαλύτερες προκειμένου να αντιμετωπιστεί η μείωση του ακτοπλοϊκού έργου;
- Απάντηση: Η μείωση του μεταφορικού έργου δεν αντιμετωπίζεται με συγχωνεύσεις αλλά με ανάπτυξη και εκεί συγκεντρώνονται οι προσπάθειές μας δηλαδή στην τόνωση του μεταφορικού έργου. Εκτός από το ενδιαφέρον του ομίλου Grimaldi για την HSW δεν γνωρίζω να υπάρχει κάτι άλλο σε εξέλιξη ούτε έχει εκδηλωθεί κάποιο ενδιαφέρον.
- Ερώτηση: Πρόσφατα η διοίκηση του λιμανιού του Πειραιά μετά και τη μεταβίβαση των μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco πέρασε στα χέρια των Κινέζων. Ως ΣΕΕΝ έχετε κάποιο αίτημα προς τη νέα διοίκηση, όπως για παράδειγμα η μείωση της τιμής των λιμενικών τελών ή το θέμα της αποκομιδής των σκουπιδιών να το διαχειρίζονται οι ίδιες οι εταιρίες;
- Απάντηση: Έχουμε πράγματι ζητήσει συνάντηση με τους νέους ιδιοκτήτες για γνωριμία και ανταλλαγή απόψεων. Η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και η αύξηση του μεταφορικού έργου είναι προς το κοινό συμφέρον, των νησιών των Εταιρειών μας και του ΟΛΠ. Η ανάπτυξη των νησιών μας δεν είναι δυνατή χωρίς την συμβολή και την βελτίωση των υπηρεσιών του μεγάλου λιμανιού μας. Δεν έχουμε την παραμικρή αμφιβολία ότι η νέα διοίκηση θα πάρει μέτρα τόνωσης της κίνησης αλλά και βελτίωσης των υπηρεσιών προς τα πλοία και τους επιβάτες.
Προς την κατεύθυνση αυτή ο ΣΕΕΝ και οι Ακτοπλοϊκές Εταιρείες θα προσφέρουν κάθε δυνατή διευκόλυνση και συνεργασία. Για το σοβαρό θέμα της αποκομιδής των αποβλήτων, οι απόψεις μας είναι γνωστές και θα συζητηθούν με την νέα διοίκηση με την πεποίθηση ότι θα έχουμε θετική ανταπόκριση. Οι προτάσεις μας συνίστανται στην δυνατότητα διαπραγμάτευσης και επιλογής από τις ίδιες εταιρείες των πλοίων πιστοποιημένων παρόχων υπηρεσιών χωρίς αυτό να σημαίνει μείωση των εσόδων του ΟΛΠ από τις υπηρεσίες αυτές. Ο ΟΛΠ όπως και τα άλλα λιμάνια μέσω διαγωνισμού δίνουν το δικαίωμα της αποκομιδής των αποβλήτων από τα πλοία σε έναν πάροχο, χωρίς να δίνουν τη δυνατότητα στις εταιρείες των πλοίων να διαπραγματευτούν από μόνες τους την παροχή υπηρεσίας. Ο ΟΛΠ όπως και τα άλλα λιμάνια μπορούν να πιστοποιούν τις εταιρείες που διαθέτουν τα κατάλληλα προσόντα για την παροχή των υπηρεσιών βάσει συγκεκριμένων προδιαγραφών και οι εταιρείες των πλοίων να έχουν τη δυνατότητα επιλογής του παρόχου.