Ευρετήριο Άρθρου

- Ερώτηση: Ενώ η πολιτεία έχει ανοίξει ήδη τη συζήτηση για ανάπτυξη υδατοδρομίων για τη χρήση υδροπλάνων, την ίδια ώρα πολλές λιμενικές υποδομές σε νησιά με μεγάλη κίνηση είναι προβληματικές. Για παράδειγμα αυτή τη στιγμή στη Σαντορίνη, ένα νησί με παγκόσμια προβολή, λόγω καθίζησης στο λιμάνι, τα πλοία εξυπηρετούνται μόνο από μία προβλήτα.

- Απάντηση: Το θέμα των λιμανιών μας είναι τεράστιο και πράγματι αποτελεί ανασχετικό παράγοντα των απαραίτητων εξελίξεων στις θαλάσσιες συγκοινωνίες μας. Πιο χτυπητό παράδειγμα είναι η απαράδεκτη κατάσταση του λιμένος της Σαντορίνης ενός από τους ελκυστικότερους τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο. Η τήρηση και η εκτέλεση των προγραμματισμένων δρομολογίων μας οφείλεται στις ικανότητες των ναυτικών μας οι οποίοι στα περισσότερα λιμάνια δε βρίσκουν την παραμικρή βοήθεια. Τόσο το επιβατικό κοινό αλλά κυρίως η Πολιτεία θεωρούν τις Ακτοπλοϊκές υπηρεσίες δεδομένες και για αρκετές δεκαετίες τώρα κανείς δεν έχει ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα των λιμανιών.

Για να καταλάβουμε το μέγεθος της αδιαφορίας πρέπει να επισημάνουμε ότι και στα λιμάνια στα οποία έχουν γίνει δαπανηρά έργα όπως στην Κάλυμνο, την Τήνο και την Κάσο, δεν ελήφθησαν υπόψη οι ανάγκες της Ακτοπλοΐας. Μάλιστα φαίνεται ότι είναι της μόδας ορισμένοι ανεύθυνοι να θεωρούν τους πλοιάρχους υπεύθυνους για τη μη προσέγγιση πλοίων σε ακατάλληλα λιμάνια τα οποία όταν κατασκευάσθηκαν κανείς δεν άκουγε τις παρατηρήσεις και επισημάνσεις των Ακτοπλοϊκών Εταιρειών και κυρίως της Ένωσης των Πλοιάρχων.

Υπάρχει επίσης ανάγκη για άμεση λήψη μέτρων για έργα που είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα στη μελέτη τους και στην υλοποίησή τους, άρα μιλάμε ότι θα περάσουμε αρκετά χρόνια προβληματιζόμενοι. Ούτε η συντήρηση των λιμανιών μας είναι αυτή που πρέπει να είναι. Τα Λιμενικά Ταμεία των δήμων δεν είναι σε θέση να προγραμματίσουν και να εκτελέσουν έργα με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα λιμενικά τέλη που πληρώνουν οι επιβάτες και τα οχήματα μέσω των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και τα οποία κακώς εισπράττονται.

Τα υδροπλάνα είναι σίγουρα μία θετική εξέλιξη για τα νησιά μας και ευχόμαστε η επιχείρηση αυτή να είναι βιώσιμη. Βέβαια με μεγάλη μας απογοήτευση παρατηρούμε προσπάθειες δημιουργίας υδατοδρομίων ενώ δεν ακούμε τίποτα για την βελτίωση των υποδομών για την εξυπηρέτηση των πλοίων μας. Σε σχέση με τα υδατοδρόμια και τις ώρες αφιξο-αναχωρήσεων των υδροπλάνων χρειάζεται προσοχή, προκειμένου να μη «διαταράσσονται» τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια. Η πρότασή μας είναι ότι πέραν των παρεμβάσεων του ΥΝΑ πρέπει απαραίτητα να υπάρχει σύμφωνη γνώμη του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και της Ένωσης πλοιάρχων σε ότι αφορά την χάραξη των υδατοδρομίων, τους προβλήτες εξυπηρέτησής των και τα δρομολόγια που θα εκτελούνται, ούτως ώστε να μην παρακωλύονται τα Ακτοπλοϊκά δρομολόγια. Σκεφθείτε να καθυστερεί να αναχωρήσει πλοίο με 2.500 επιβάτες λόγω προσθαλάσσωσης υδροπλάνου με 15 επιβάτες. Επειδή τα έχουμε δει όλα σ' αυτόν τον κόσμο, δεν αποκλείεται να δούμε και αυτό.

- Ερώτηση: Πώς εξελίχθηκε εφέτος η τουριστική περίοδος για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες;

- Απάντηση: Με εξαίρεση τη μετακίνηση προσφύγων, η κίνηση εξελίσσεται στα επίπεδα του 2015 με εμφανή μείωση της τουριστικής κίνησης στα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου. Επίσης πρέπει να τονίσουμε ότι η κίνηση το 2015 είναι μειωμένη σε σχέση με το 2014. Ενδεικτικά αναφέρουμε τις γραμμές για τις Κυκλάδες με μείωση 7,5%, για την Κρήτη με 12,4% και για τις γραμμές της Ραφήνας με 2,5%.

- Ερώτηση: Πρέπει να υπάρξει από το υπουργείο ναυτιλίας ένας νέος χάρτης για τις άγονες γραμμές με επαναπροσδιορισμό των μισθωμάτων τους. Προς αυτή την κατεύθυνση ο ΣΕΕΝ έχει κάνει κάποιες προτάσεις?

-Απάντηση: Από το 2015 με την επίλυση των προβλημάτων που είχαμε στην εξυπηρέτηση των νησιών του βορειοανατολικού Αιγαίου τα μικρά νησιά εξυπηρετούνται με αξιοπιστία και συνέπεια.

Οι προτάσεις για βελτίωση των δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας συνίστανται στα εξής θέματα:

*Στην αύξηση κεφαλαίων που προορίζονται για αποζημίωση δρομολογίων Δημόσιας υπηρεσίας ούτως ώστε να αυξηθεί η συχνότητα των εκτελούμενων δρομολογίων.

*Στη δικαιότερη κατανομή των κρατικών κονδυλίων σε σχέση με τα άλλα μέσα μεταφοράς και κυρίως με τα χερσαία που διατίθενται για την εκτέλεση δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας. (Η Ακτοπλοΐα λαμβάνει το 21,16%)

*Μελέτη για την εξυπηρέτηση κάποιων νησιών με ανταποκρίσεις γεγονός που θα έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση των δρομολογίων αλλά όχι κατ ανάγκη την μείωση του κόστους.

*Επίσης είναι απαραίτητος ο προγραμματισμός διαγωνισμών για πολυετείς συμβάσεις με ποιοτικά κριτήρια και περιθώριο χρόνου για την υλοποίησή τους ούτως ώστε να είναι δυνατή η κατασκευή νέων και σύγχρονων πλοίων κατάλληλων για τις συγκεκριμένες γραμμές.

Για παράδειγμα το υπουργείο Ναυτιλίας θα μπορούσε αυτή τη στιγμή να προκηρύξει διαγωνισμούς για το 2018 και το 2019 για την κάλυψη συγκεκριμένων γραμμών με νεότευκτα πλοία συγκεκριμένων προδιαγραφών. Με αυτό τον τρόπο θα έδινε κίνητρο σε όποια εταιρεία ενδιαφερόταν για την κάλυψη των συγκεκριμένων γραμμών να ξεκινήσει την κατασκευή νέου πλοίου που το υπουργείο θα το δεσμεύσει για την εκτέλεση της γραμμής.

Οι πολυετείς συμβάσεις που εφαρμόστηκαν στο παρελθόν είχαν επιτυχή αποτελέσματα σε κάποιες γραμμές όπως στις μικρές Κυκλάδες και αρνητικά αποτελέσματα σε άλλες. Τα αρνητικά αποτελέσματα οφείλονται στην κακή εφαρμογή και στις συνεχείς τροποποιήσεις της νομοθεσίας. Αυτά είναι λάθη που μπορούμε να αποφύγουμε.

Καλωσόρισμα

Αγαπητέ επισκέπτη, με μεγάλη μας χαρά σε καλωσορίζουμε στον ιστότοπο του Συνδέσμου μας. Επιθυμία μας είναι ο χώρος αυτός να προάγει την επιβατηγό ναυτιλία, να αποτελέσει πηγή ενημέρωσης για το νησιωτικό τουρισμό, αλλά και να ενισχύσει την επικοινωνία μας με το επιβατικό κοινό...

Τα Μέλη μας

Αγία Μαρίνη ΝΕ
Aegean Flying Dolphins
Aegean Sea Lines
Alpha Lines
ANEK Lines
ANEM Ferries
ANEΝΔΥΚ Seaways
ANMEZ Ferries
Blue Star Ferries
Dodekanisos Seaways
Fast Ferries
Golden Star Ferries
Goutos Lines
Hellenic Seaways
Levante Ferries
Minoan Lines
Skyros NE
SuperFast Ferries
Triton Ferries
Ventouris Ferries
Crystal Cruises
Majestic International Cruises

Δρομολόγια Πλοίων

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 3/2024
  • 27 Μαρτίου 2024

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 3 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 27 Μαρτίου 2024. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις παρατηρήσεις...

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 2/2024
  • 06 Μαρτίου 2024

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 2 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 6 Μαρτίου 2024. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις...

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 1/2024
  • 08 Φεβρουαρίου 2024

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 1 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου 2024. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις παρατηρήσεις...

30

Εταιρείες

που συνδέουν με τα πλοία τους τα ελληνικά νησιά με την ηπειρωτική Ελλάδα, προσφέροντας αξιόπιστες και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

97

Πλοία

τα οποία αποτελούν έναν από τους πιο σύγχρονους στόλους στην Ευρώπη.

115

Νησιά

εξυπηρετούνται σχεδόν σε καθημερινή βάση, εκ των οποίων 89 αποκλειστικά με τα πλοία, καθώς δεν υπάρχει αεροπορική σύνδεση.

20,32

εκ. επιβάτες

εκ των οποίων 18,82 εκατ. επιβάτες (3,53 εκατ. οχήματα) στην ακτοπλοΐα και 1,5 εκατ. επιβάτες (690.000 οχήματα) στην Αδριατική.

7,4%

Εισφορά στο ΑΕΠ

ή 13,6 δις € (6,6% ή 12,1 δις € στην ακτοπλοΐα και 0,8% ή 1,5 δις € στην Αδριατική).

332.000

Θέσεις εργασίας

αποτελώντας το 8,5% του συνολικού εργατικού δυναμικού της Ελλάδας (290.700 ή 7,4% στην ακτοπλοΐα και 41.300 ή 1,1% στην Αδριατική).