Άλλο σοβαρό θέμα που απασχολεί την ομάδα εργασίας αλλά και τη σημερινή μας συνάντηση είναι οι Συμβάσεις Ανάθεσης Δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας. Τα δρομολόγια Δημόσιας Υπηρεσίας προκύπτουν από τα κενά που αφήνουν οι ελεύθερες δρομολογήσεις, δηλαδή τα δρομολόγια τα οποία δεν είναι πρόθυμες να εκτελέσουν οι Ακτοπλοϊκές Εταιρείες για καθαρά οικονομικούς λόγους και αφορούν μόνο το 5% της συνολικής κίνησης αλλά είναι μεγάλης σημασίας γιατί εξυπηρετούν 44 μικρά νησιά και προσφέρουν σημαντικές υπηρεσίες στην ενδοεπικοινωνία των νησιών.
Οι προτάσεις μας για τα δρομολόγια ΔΥ συνίστανται στη δίκαιη κατανομή των κρατικών επιχορηγήσεων μεταξύ θαλάσσιων και χερσαίων συγκοινωνιών, ούτως ώστε:
• Να αυξηθεί η συχνότητα των δρομολογίων όπου χρειάζεται
• Να αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες με τη δρομολόγηση νέων και σύγχρονων πλοίων
Επίσης προτείνουμε τη σύναψη συμβάσεων 20 ετών με ποιοτικά κριτήρια. Υπενθυμίζουμε ότι στο παρελθόν παρόμοιοι διαγωνισμοί είχαν ως αποτέλεσμα την προσφορά εξαιρετικών, μοναδικών θα έλεγα, υπηρεσιών όπως πχ η δρομολόγηση νεότευκτων πλοίων στις μικρές Κυκλάδες για μία δεκαετία αλλά και η αναβάθμιση των υπηρεσιών στο Β. Αιγαίο. Οι πολυετείς συμβάσεις δεν λειτούργησαν στις περιπτώσεις που δεν εφαρμόστηκε η νομοθεσία ή μάλλον άλλαξε ο νόμος όταν οι ανάδοχοι δεν τήρησαν τις υποχρεώσεις τους και αντί να κηρυχθούν έκπτωτοι δόθηκαν παρατάσεις για την υλοποίηση των όρων των συμβάσεων οι οποίοι ποτέ δεν τηρήθηκαν. Με τον τρόπο αυτόν κατοχυρώθηκαν οι πολυετείς συμβάσεις σε υπερήλικα πλοία με τα γνωστά αποτελέσματα, κυρίως στο Β. Αιγαίο. Η πρότασή μας συνίσταται στη:
• Διενέργεια διαγωνισμών για τη ναυπήγηση πλοίων προς εκτέλεση συγκεκριμένων δρομολογίων για περίοδο 20 ετών.
• Η έναρξη των δρομολογίων να συμφωνείται 3-4 χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης.
• Οι προδιαγραφές των πλοίων πρέπει να αναφέρονται λεπτομερώς.
• Να υπάρχει ρήτρα καυσίμων και τιμαριθμικής προσαρμογής των μισθωμάτων.
• Πρέπει να κατατίθενται εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης.
Επίσης έχει συζητηθεί το θέμα της εξυπηρέτησης των μικρών νησιών μας με ανταποκρίσεις. Το σύστημα HUB & SPOKE δεν είναι δυνατόν να αποτελέσει τον μοναδικό τρόπο εξυπηρέτησης των μικρών νησιών μας. Εκτός από τα προβλήματα που αφορούν τις ελλιπείς λιμενικές εγκαταστάσεις και την νοοτροπία των επιβατών να προτιμούν δρομολόγια χωρίς ανταποκρίσεις, υπάρχουν και περιπτώσεις που δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστεί για καθαρά οικονομικούς λόγους. Απαραίτητες προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση των μικρών νησιών μας με ανταποκρίσεις είναι:
• Ο συντονισμός των δρομολογίων των πλοίων για άμεση μετεπιβίβαση
• Η δυνατότητα εκτέλεσης των δρομολογίων των πλοίων με τις ίδιες καιρικές συνθήκες
• Η μείωση του συνολικού χρόνου ταξιδιού
• Η αύξηση των συνδέσεων με την ηπειρωτική Ελλάδα
Σε κάθε περίπτωση είναι λάθος να πιστεύουμε ότι με τις ανταποκρίσεις θα μειωθεί το ύψος των κρατικών επιχορηγήσεων, αντίθετα πρέπει να περιμένουμε την αύξησή του. Η εξυπηρέτηση των νησιών με ανταποκρίσεις πρέπει να αποφασίζεται με γνώμονα τη βελτίωση των υπηρεσιών και όχι τη μείωση των κρατικών επιχορηγήσεων.
Θέλω να τονίσω ιδιαίτερα την κατανόηση που επιδεικνύεται από την ηγεσία και τα στελέχη του Υπουργείου Ναυτιλίας καθώς και τη συμμετοχή τους στην επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε. Στο καλό αυτό κλίμα οφείλονται και οι πολύ καλές υπηρεσίες που προσφέρονται στα νησιά μας και κυρίως στις Κυκλάδες. Βέβαια υπάρχουν και προβλήματα τα οποία πρέπει να επιλυθούν και είναι ευκαιρία με την παρουσία του Υφυπουργού Ναυτιλίας & ΝΠ κ. Ν. Σαντορινιού να επισημανθούν και να δρομολογηθούν οι σωστές αποφάσεις.