Ομιλία Προέδρου ΣΕΕΝ στην Ημερίδα: «Ακτοπλοϊκή Διασύνδεση των νησιών των Κυκλάδων», που πραγματοποιήθηκε στη Σύρο, τη Δευτέρα 23 Οκτωβρίου 2017:

Θέλω να ευχαριστήσω τον Δήμο Σύρου και ιδιαίτερα τον αγαπητό Δήμαρχο κύριο Μαραγκό. Επίσης το Επιμελητήριο Κυκλάδων και τον Πρόεδρο, κύριο Ι. Ρούσσο, για την οργάνωση της σημερινής πολύ σημαντικής εκδήλωσης, όχι μόνο για τις Ακτοπλοϊκές Συγκοινωνίες των Κυκλάδων αλλά και των νησιών μας γενικότερα. Εκτός κειμένου θα ήθελα να αναφερθώ στην πρόσφατη συνεδρίαση του ΣΑΣ, στην οποία θα ήταν πολύ χρήσιμο να ήσασταν παρόντες και να διαπιστώνατε το πραγματικό πρόβλημα των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών που είναι τα λιμάνια μας. Σήμερα 23 Οκτωβρίου είναι αδύνατον να ανακοινωθούν τα δρομολόγια τα οποία οι εταιρείες έχουν υποβάλει την 31/1, δηλαδή 9 μήνες πριν λόγω προβλημάτων στα λιμάνια μας.  Η προσφορά πλοίων είναι ήδη μεγαλύτερη από τις δυνατότητες των λιμανιών μας και ενώ το πρόβλημα συγκεντρώνεται στην Ραφήνα σε λίγο θα έχουμε παρόμοια προβλήματα και στον Πειραιά. 

Με την από 5.4.2017 απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας έχει συσταθεί ομάδα εργασίας για την αναμόρφωση του Ν 2932/2001 αλλά και γενικότερα του Νομοθετικού πλαισίου που διέπει τις Ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες. Ο Ν 2932 που ρυθμίζει όλα τα θέματα που αφορούν δρομολογήσεις και δρομολόγια, έχει συμβάλει θετικά στις εξελίξεις και στην αναβάθμιση των Ακτοπλοϊκών Υπηρεσιών διότι απελευθέρωσε υπό προϋποθέσεις τις δρομολογήσεις, γεγονός πολύ σημαντικό για τον καταρτισμό των επενδυτικών πλάνων των Εταιρειών. Παρόλα αυτά ο Ν 2932 πρέπει να εκσυγχρονιστεί για να παρέχει μεγαλύτερη ευελιξία, τόσο στις αρχές οι οποίες συντονίζουν τις Ακτοπλοϊκές Υπηρεσίες, π.χ. στη ΔΘΣ, αλλά και στις εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται στις θαλάσσιες συγκοινωνίες. 

Γενικά οι προτάσεις μας για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της Ακτοπλοΐας βασίζονται: 

 • Περαιτέρω απελευθέρωση των υπηρεσιών με την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου στις νέες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί.

 • Απαλλαγή των Εταιρειών μας από υποχρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας, οι οποίες στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό, αυξάνουν το λειτουργικό κόστος, συνεπώς και το κόστος των εισιτηρίων.

 • Μείωση της γραφειοκρατίας και παροχή ευελιξίας στη διαχείριση των δρομολογίων.

 • Ανάθεση της ευθύνης εκτέλεσης των δρομολογίων στις εταιρείες και όχι στα πλοία.

 • Αποποινικοποίηση του Κλάδου.

Επειδή τα θέματα που συζητούνται είναι πολλά θα αναφερθώ πολύ σύντομα μόνο σε θέματα τα οποία θεωρώ πολύ σημαντικά και συγκεκριμένα στις εκπρόθεσμες ετήσιες δρομολογήσεις και στα δρομολόγια Δημόσιας Υπηρεσίας. Τα δρομολόγια τα οποία ανακοινώνονται μέχρι 31/1 κάθε χρόνου θεωρούνται εμπρόθεσμα και εκτελούνται ελεύθερα χωρίς να είναι απαραίτητη η έγκρισή τους από το Υπουργείο Ναυτιλίας. Τα δρομολόγια που ανακοινώνονται μετά την 31/1 θεωρούνται εκπρόθεσμα και χρειάζεται έγκριση για την εκτέλεσή τους. Ο Ν 2932 προβλέπει τα εξής: Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΝΕΙ … ΤΗ ΔΗΛΩΣΗ ΔΡΟΜΟΛΟΓΗΣΗΣ ΠΛΟΙΟΥ ΠΟΥ ΥΠΟΒΑΛΛΕΤΑΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ 31/1 … ΕΑΝ ΥΣΤΕΡΑ ΑΠΟ ΓΝΩΜΗ ΤΟΥ Σ.Α.Σ. ΚΡΙΘΕΙ ΟΤΙ ΙΚΑΝΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ … ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΙΚΑΝΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΗΔΗ ΔΡΟΜΟΛΟΓΗΜΕΝΑ ΠΛΟΙΑ κλπ. Αυτό το οποίο πρέπει να συζητήσουμε και να ορίσουμε είναι την έννοια της συγκοινωνιακής ανάγκης:

 • Η δυνατότητα κάλυψης της κίνησης από τη διαθέσιμη χωρητικότητα δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη ότι οι συγκοινωνιακές ανάγκες ικανοποιούνται.

 • Η διάρθρωση των δρομολογίων και η προσφορά των υπηρεσιών πρέπει να δημιουργούν συνθήκες ανάπτυξης και αύξησης του μεταφορικού έργου.

 Συγκοινωνιακή ανάγκη είναι η απαίτηση του επιβατικού κοινού για προσφορά:  

 • Εναλλακτικών ωρών αναχώρησης

 • Σταθερών και αξιόπιστων δρομολογίων

 • Μειωμένου χρόνου ταξιδιού

 • Ποιοτικών υπηρεσιών

 • Οικονομικότερων εισιτηρίων

Βλέπουμε λοιπόν ότι ο ορισμός των ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ δεν είναι αντικειμενικά δυνατός. Μάλιστα προσπαθώντας να τις ορίσουμε υπάρχει ο κίνδυνος να κάνουμε λανθασμένες επιλογές μη εγκρίνοντας δρομολόγια και στερώντας τα νησιά μας από πολύτιμες υπηρεσίες, όπως εξάλλου συνέβαινε μέχρι το 2000 με τη μη έγκριση αδειών σκοπιμότητας. Για τους λόγους αυτούς πιστεύω ότι τα ετήσια εκπρόθεσμα δρομολόγια πρέπει να εγκρίνονται με προϋποθέσεις ότι:

 • Τα πλοία θα επωμισθούν τις ίδιες υποχρεώσεις με τα ήδη δρομολογημένα.

 • Τα ωράρια αναχώρησης θα διαφοροποιηθούν από τα ωράρια των εμπρόθεσμων πλοίων.

Εκτός από την έννοια των ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ο Ν 2932 αναφέρεται και στη λήψη αποφάσεων ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ. Ο όρος αυτός παρερμηνεύεται και πολλές φορές το επικαλούνται όταν βλάπτονται συμφέροντα. Η έγκριση πχ εκπρόθεσμων ετήσιων δρομολογίων είναι βέβαιο ότι θα έχει οικονομικές επιπτώσεις σε άλλα δρομολογημένα πλοία. Το γεγονός αυτό δεν μπορεί να αποτελέσει αιτία μη έγκρισης του δρομολογίου. Ο όρος «χωρίς διάκριση» σημαίνει την εξέταση αιτημάτων και τη λήψη αποφάσεων βασισμένες σε συγκεκριμένες αρχές,  γνωστές εκ των προτέρων.

Καλωσόρισμα

Αγαπητέ επισκέπτη, με μεγάλη μας χαρά σε καλωσορίζουμε στον ιστότοπο του Συνδέσμου μας. Επιθυμία μας είναι ο χώρος αυτός να προάγει την επιβατηγό ναυτιλία, να αποτελέσει πηγή ενημέρωσης για το νησιωτικό τουρισμό, αλλά και να ενισχύσει την επικοινωνία μας με το επιβατικό κοινό.

Τα Μέλη μας

Αγία Μαρίνη ΝΕ
Aegean Flying Dolphins
Aegean Speed Lines
ANEK Lines
ANES Ferries
ANMEZ Ferries
Blue Star Ferries
Dodekanisos Seaways
Fast Ferries
Golden Star Ferries
Goutos Lines
Hellenic Seaways
Kateros
Kerkyra Lines
Lane Lines
Levante Ferries
Minoan Lines
Sea Jets
Skyros NE
SuperFast Ferries
Abou Merhi Cruises
Silver Sea Cruises

Δρομολόγια Πλοίων

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΣΕΕΝ: Απολογισμός 2017
  • 07 Φεβρουαρίου 2018

Στον απολογισμό του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας για το 2017, κατά την ετήσια τακτική Γενική Συνέλευση της 7ης Φεβρουαρίου 2018, ο Πρόεδρος κ. Μιχάλης Σακέλλης έκανε αναφορά σε όλα τα θέματα που απασχόλησαν τον Σύνδεσμο στη διάρκεια...

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 9/2017
  • 19 Δεκεμβρίου 2017

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 9 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2017. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις παρατηρήσεις επί...

30

Εταιρείες

που συνδέουν με τα πλοία τους τα ελληνικά νησιά με την ηπειρωτική Ελλάδα, προσφέροντας αξιόπιστες και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

97

Πλοία

τα οποία αποτελούν έναν από τους πιο σύγχρονους στόλους στην Ευρώπη.

95

Νησιά

εξυπηρετούνται σχεδόν σε καθημερινή βάση, εκ των οποίων 69 αποκλειστικά με τα πλοία, καθώς δεν υπάρχει αεροπορική σύνδεση.

17,52

εκ. επιβάτες

εκ των οποίων 16 εκατ. επιβάτες (3 εκατ. οχήματα) στην ακτοπλοΐα και 1,52 εκατ. επιβάτες (688.000 οχήματα) στην Αδριατική.

9,2%

Εισφορά στο ΑΕΠ

ή 16,1 δις € (7,3% στην ακτοπλοΐα και 1,9% στην Αδριατική).

349.000

Θέσεις εργασίας

αποτελώντας το 9,7% του συνολικού εργατικού δυναμικού της Ελλάδας (284.000 στην ακτοπλοΐα και 65.000 στην Αδριατική).