Η ομιλία του προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, κ. Διονύση Θεοδωράτου, στο πλαίσιο του 3ου συνεδρίου «Reimagine Tourism», το οποίο πραγματοποιήθηκε το διήμερο 18-19 Νοεμβρίου, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος:
«Η Ελλάδα διαθέτει 115 κατοικημένα νησιά, από τα οποία τα 89 εξυπηρετούνται αποκλειστικά με πλοίο, ενώ το καλοκαίρι ο πληθυσμός των νησιών αυξάνεται έως και κατά 50%. Η ακτοπλοΐα καλύπτει το 82% της τροφοδοσίας των νησιών και αποτελεί θεμέλιο κοινωνικής και οικονομικής συνοχής, ωστόσο στηρίζεται σε ένα δίκτυο υποδομών που δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της εποχής.
Αναφορικά με το κόστος της πράσινης μετάβασης, ο κλάδος καλείται να καλύψει επιβαρύνσεις 320 έως 708 εκατ. ευρώ έως το 2031, ενώ η ανανέωση του στόλου με σύγχρονα και περιβαλλοντικά φιλικά πλοία εκτιμάται ότι απαιτεί συνολικές επενδύσεις 2,5 έως 3 δισ. ευρώ. Παράλληλα, το υψηλό επίπεδο ΦΠΑ, το υψηλότερο στην Ευρώπη για τον κλάδο, δημιουργεί ανταγωνιστικό μειονέκτημα σε σχέση με άλλες χώρες της Μεσογείου.
Στο μέτωπο των λιμένων οι ελλείψεις είναι σημαντικές και συχνά καθοριστικές. Ανεπαρκείς ράμπες και εξοπλισμοί, ελλιπής προστασία από καιρικές συνθήκες, αδυναμία ταυτόχρονης εξυπηρέτησης περισσότερων πλοίων και καθυστερήσεις που επηρεάζουν τις γραμμές σε περιόδους αιχμής. Η εγκατάσταση συστημάτων cold ironing παραμένει εξαιρετικά περιορισμένη, με υψηλό κόστος τόσο για τα λιμάνια όσο και για τον στόλο.
Απαιτείται ανασχεδιασμός της λιμενικής διακυβέρνησης, με ενοποίηση λιμενικών ταμείων και πλήρη ανταποδοτικότητα των λιμενικών τελών, ώστε τα έσοδα να χρηματοδοτούν αποκλειστικά έργα υποδομής. Η σημερινή εικόνα δεν επιτρέπει μακροπρόθεσμο σχεδιασμό ούτε ευθυγράμμιση με τους στόχους της πράσινης μετάβασης και της σύγχρονης τουριστικής ανάπτυξης.
Η ακτοπλοΐα είναι όρος ζωής για τα νησιά και οι επενδύσεις σε στόλο και λιμάνια δεν αποτελούν επιλογή, αλλά απαραίτητη προϋπόθεση για τη βιώσιμη ανάπτυξη της νησιωτικής Ελλάδας και τη λειτουργικότητα του τουριστικού προϊόντος».