Ευρετήριο Άρθρου

Συνέντευξη του Προέδρου κ. Μιχάλη Σακέλλη στην εφημερίδα Ναυτεμπορική και τον δημοσιογράφο Λάμπρο Καραγεώργο, με τίτλο: "Εθνικό θέμα η λύση για αποφυγή «πράσινων» αυξήσεων στην ακτοπλοΐα":

Ντόμινο ανατιμήσεων στην τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων, αναμένει τα επόμενα χρόνια η ελληνική ακτοπλοΐα ως αποτέλεσμα κυρίως των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορούν την προώθηση μέτρων με στόχο την χρήση πιο «πράσινων» καυσίμων.

Οι επιβαρύνσεις όμως αυτές θα έχουν ως αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών των καυσίμων από 1/1/2020 κατά 30%, με προφανείς τις αρνητικές επιπτώσεις για τους επιβάτες, τους μεταφορείς και την νησιωτική οικονομία. Το «ακτοπλοϊκό ζήτημα» τείνει να μετεξελιχθεί σε «εθνικό θέμα», αν η πολιτεία δεν σκύψει με προσοχή πάνω σε αυτό με σκοπό να αναζητηθούν οι βέλτιστες λύσεις, προειδοποιεί ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης σε συνέντευξη στη «Ν».

Κύριε Σακέλλη πως θα χαρακτηρίζατε φέτος την ακτοπλοϊκή κίνηση;

Η επιβατική κίνηση μειώθηκε σημαντικά μετά το 2009, που ήταν η τελευταία καλή χρονιά πριν την οικονομική κρίση της χώρας μας και απετέλεσε μαζί με το κόστος καυσίμων τους κυριότερους παράγοντες πολλών και σοβαρών προβλημάτων για τον κλάδο την περίοδο 2009-2016. Το 2019 είναι η χρονιά κατά την οποία αναμένουμε το μεταφορικό έργο να φθάσει στα επίπεδα του 2009, δηλαδή περίπου 19 εκατ. επιβάτες για την ακτοπλοΐα ή συνολικά 35 εκατ. συμπεριλαμβανομένων και των πορθμειακών γραμμών, σημειώνοντας μία άνοδο κατά 3%-4%. Το αποτέλεσμα αυτό οφείλεται κυρίως στην άνοδο της κίνησης στις ενδιάμεσες διαδρομές, γεγονός που σημαίνει ότι την κίνηση βοήθησε ο εξωτερικός τουρισμός, ενώ φαίνεται ότι και ο εσωτερικός τουρισμός εμφανίζει τάσεις βελτίωσης.

Σε ότι αφορά τους καθαρούς ναύλους των εισιτηρίων, παρατηρούμε ότι παραμένουν σταθεροί από το 2009, με την αύξηση του μεταφορικού κόστους να οφείλεται αποκλειστικά στην αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ. Βεβαίως οι επιβάτες μας διαμαρτύρονται για το κόστος των εισιτηρίων και δικαίως αφού οι ναύλοι επιβαρύνονται με 30% φόρους και με κρατήσεις υπέρ τρίτων.  

Στο σημείο αυτό θέλω να σχολιάσω ότι οι εταιρείες εφαρμόζουν ένα δυναμικό ναυλολόγιο με πολλές εκπτώσεις και προσφορές. Οι επιβάτες πρέπει να ερευνούν και να ενημερώνονται για να εξασφαλίσουν το φθηνότερο εισιτήριο. Εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι η συμμετοχή των επιβατών στα προγράμματα πιστότητας των εταιρειών είναι πολύ σημαντική, αφού ως μέλη των προγραμμάτων αυτών απολαμβάνουν σημαντικές προσφορές, ενώ εξασφαλίζουν και την άμεση ενημέρωση τους.

Το μεταφορικό ισοδύναμο επίσης είναι ένα μέτρο που ωφελεί τους νησιώτες και μειώνει το κόστος μετακίνησής τους, πλην όμως δεν έχουμε παρατηρήσει ότι αυτό έχει θετικό αντίκτυπο στο μεταφορικό έργο.

Η μια πλευρά της κρίσης που αντιμετώπισε η ακτοπλοΐα είναι η πτώση της κίνησης η άλλη είναι οι τιμές των καυσίμων, οι οποίες από τις αρχές του επόμενου έτους θα πάρουν πάλι την ανηφόρα. Πως το αντιμετωπίζετε;

Ήδη βιώνουμε μια πετρελαϊκή κρίση, λαμβανομένου υπόψη ότι από το 2016 μέχρι σήμερα το κόστος των καυσίμων έχει σχεδόν διπλασιαστεί.  Επίσης αναμένουμε από 1/1/20 μία περαιτέρω αύξηση, της τάξης των 130 ευρώ τον τόνο, λόγω των νέων καυσίμων μειωμένου (0,5%) θείου. Αυτή η επιπλέον διαφορά της τιμής, με βάση την υφιστάμενη ήδη αυξημένη τιμή του συμβατικού καυσίμου, συνεπάγεται ετήσια επιβάρυνση 60 εκατ. ευρώ στον ακτοπλοϊκό κλάδο.

Αν ισχύσει η εκτίμηση σας για επιπλέον κόστος καυσίμου, κατά 130 ευρώ ο τόνος, για τι ύψους ανατιμήσεις στα εισιτήρια μιλάμε;

Υπολογίζουμε ότι είναι πιθανή μια αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων 10-13%. Η αύξηση των ναύλων όμως δεν αποτελεί την ιδανική λύση, γιατί επηρεάζει αρνητικά την κίνηση. Για τον λόγο αυτόν επιμένουμε στην πρότασή μας για τη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ ώστε να παραμείνουν οι τιμές των εισιτηρίων σταθερές, όπως εξάλλου συνέβη και με τα τιμολόγια της ΔΕΗ. Το θέμα το έχουμε συζητήσει με τον Υπουργό, υπάρχει κατανόηση για την ανάγκη λήψης μέτρων και περιμένουμε αποτελέσματα. Η ανάπτυξη των νησιών μας στηρίζεται αποκλειστικά στην ακτοπλοΐα. Από τα 95 νησιά που εξυπηρετούμε μόνο τα 25 διαθέτουν αεροδρόμιο, οι ενδομεταφορές εξυπηρετούνται μόνο δια θαλάσσης ενώ το 85% των εμπορευματικών αναγκών των νησιών και το σύνολο της τροφοδοσίας τους καλύπτονται με τα ακτοπλοϊκά πλοία. Είναι λοιπόν σημαντικό και αναγκαίο να διατηρηθεί το επίπεδο των υπηρεσιών στο σημερινό πολύ καλό επίπεδο.

Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι στην Ακτοπλοΐα επιβάλλονται υποχρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας. Είναι βέβαια μια ελεύθερη αγορά, με την έννοια ότι η κάθε επιχείρηση είναι ελεύθερη να εισέλθει να δραστηριοποιηθεί με μια απλή δήλωση, την οποία ο Υπουργός απλώς ανακοινώνει. Εάν όμως διαβάσουμε προσεκτικά την ανακοίνωση δρομολόγησης, θα διαπιστώσουμε ότι περιλαμβάνει μία σειρά υποχρεώσεων για τις εταιρείες μας, όπως π.χ. η δεκάμηνη δρομολόγηση των πλοίων, η αδυναμία διακοπής ή έστω και αλλαγής των δρομολογίων χωρίς έγκριση, οι υποχρεωτικές  συνθέσεις των πληρωμάτων των πλοίων, κλπ, άρα έχει χαρακτηριστικά δημόσιας υπηρεσίας.

Για την εξυπηρέτηση πολύ σοβαρών εθνικών θεμάτων, για τη βελτίωση των συνθηκών επιβίωσης των νησιωτών, και τέλος για την αύξηση του πληθυσμού και την τουριστική ανάπτυξη της χώρας είναι απαραίτητο να προσφέρουμε ποιοτικές υπηρεσίες με σταθερά δρομολόγια χειμώνα καλοκαίρι. Η ακτοπλοΐα ουσιαστικά έχει την τελική ευθύνη για την εξυπηρέτηση των νησιών. Αυτό σημαίνει όμως ότι δεν έχουμε εναλλακτικές λύσεις σε περιόδους κρίσεων και κυρίως όταν οι τιμές των καυσίμων, που αποτελούν σχεδόν το 50% του λειτουργικού κόστους, αυξάνονται υπερβολικά. Εάν θέλουμε να κρατήσουμε τις υπηρεσίες στο σημερινό πολύ καλό επίπεδο, θα πρέπει να βρούμε ένα τρόπο να το επιτύχουμε, αποφεύγοντας ταυτόχρονα και αναπόφευκτες αυξήσεις των ναύλων.

Καλωσόρισμα

Αγαπητέ επισκέπτη, με μεγάλη μας χαρά σε καλωσορίζουμε στον ιστότοπο του Συνδέσμου μας. Επιθυμία μας είναι ο χώρος αυτός να προάγει την επιβατηγό ναυτιλία, να αποτελέσει πηγή ενημέρωσης για το νησιωτικό τουρισμό, αλλά και να ενισχύσει την επικοινωνία μας με το επιβατικό κοινό...

Τα Μέλη μας

Αγία Μαρίνη ΝΕ
Aegean Speed Lines
Alpha Lines
ANE Kalymnou
ANEK Lines
ANMEZ Ferries
Blue Star Ferries
Dodekanisos Seaways
Fast Ferries
Golden Star Ferries
Goutos Lines
Hellenic Seaways
Kateros

 

Levante Ferries
Minoan Lines
Skyros NE
SuperFast Ferries
Triton Ferries
Ventouris Ferries
Five Continent Cruises
Majestic International Cruises
Silver Sea Cruises

Δρομολόγια Πλοίων

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 7/2021
  • 09 Σεπτεμβρίου 2021

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 7 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 9 Σεπτεμβρίου 2021. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις παρατηρήσεις...

Επιστολή ΣΕΕΝ - Μη τήρηση συμβατικών υποχρεώσεων ΥΝΑΝΠ
  • 23 Αυγούστου 2021

Επιστολή του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Ιωάννη Πλακιωτάκη,τη Δευτέρα 23 Αυγούστου 2021, με θέμα "Μη τήρηση συμβατικών υποχρεώσεων Υπουργείου Ναυτιλίας & Ν.Π." : "Αξιότιμε Κύριε...

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 6/2021
  • 05 Ιουλίου 2021

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 6 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 5 Ιουλίου 2021. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις παρατηρήσεις επί...

30

Εταιρείες

που συνδέουν με τα πλοία τους τα ελληνικά νησιά με την ηπειρωτική Ελλάδα, προσφέροντας αξιόπιστες και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

97

Πλοία

τα οποία αποτελούν έναν από τους πιο σύγχρονους στόλους στην Ευρώπη.

115

Νησιά

εξυπηρετούνται σχεδόν σε καθημερινή βάση, εκ των οποίων 89 αποκλειστικά με τα πλοία, καθώς δεν υπάρχει αεροπορική σύνδεση.

20,32

εκ. επιβάτες

εκ των οποίων 18,82 εκατ. επιβάτες (3,53 εκατ. οχήματα) στην ακτοπλοΐα και 1,5 εκατ. επιβάτες (690.000 οχήματα) στην Αδριατική.

7,4%

Εισφορά στο ΑΕΠ

ή 13,6 δις € (6,6% ή 12,1 δις € στην ακτοπλοΐα και 0,8% ή 1,5 δις € στην Αδριατική).

332.000

Θέσεις εργασίας

αποτελώντας το 8,5% του συνολικού εργατικού δυναμικού της Ελλάδας (290.700 ή 6,6% στην ακτοπλοΐα και 41.300 ή 1,9% στην Αδριατική).