Συνέντευξη του Προέδρου κ. Σακέλλη στο περιοδικό Logistics Leader, όπου φιλοξενήθηκε αφιέρωμα για τα λιμάνια και τον ρόλο που μπορούν να έχουν στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας.

Ερώτηση: Μετά τον Πειραιά, προσφάτως πέρασε στα χέρια ξένου ιδιώτη επενδυτή και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με αρκετούς να μιλούν για απώλεια σημαντικών αναπτυξιακών μοχλών της χώρας. Είναι έτσι; Είναι αναπόφευκτη η ιδιωτικοποίηση των λιμένων ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη αξιοποίηση των δυνατοτήτων τους; Θα μπορούσε το κράτος να έχει ενεργότερο ρόλο στη διαδικασία αυτή; Μήπως τελικά η παραχώρηση των λιμένων, που θεωρούνται μοχλοί ανάπτυξης, σε ξένους ιδιώτες «ανοίγει την πόρτα» σε ξένες ναυτιλιακές εταιρείες και δρα αρνητικά ως προς τις προοπτικές ανάπτυξης των ελληνικών επιχειρήσεων;

Η εθνικότητα του ιδιοκτήτη του λιμανιού δεν νομίζω ότι επηρεάζει την ανάπτυξη των επιχειρήσεών μας. Αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι οι λιμενικές υπηρεσίες. Εάν η διαχείριση των λιμανιών από ελληνικές ή αλλοδαπές εταιρείες έχει ως αποτέλεσμα τη βελτίωση των υπηρεσιών, τότε αυτές θα συμβάλλουν αποφασιστικά όχι μόνο στην ανάπτυξή μας αλλά και στην ανάπτυξη των νησιών μας.

Ερώτηση: Πώς θα μπορούσαν οι εγχώριες επιχειρήσεις που ασχολούνται γενικότερα με τον χώρο της ναυτιλίας να αντεπεξέλθουν στον έντονο διεθνή ανταγωνισμό; Η δημιουργία cluster θα μπορούσε να τους δώσει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα; Υπάρχει κάποιο επιτυχημένο παράδειγμα ναυτιλιακού cluster που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στην ελληνική πραγματικότητα;

Σε ότι αφορά τα επιβατηγά πλοία αλλά και γενικότερα η ανταγωνιστικότητα εξαρτάται από την ποιότητα των πλοίων και των υπηρεσιών που προσφέρουμε. Η δημιουργία του ναυτιλιακού cluster θα βοηθήσει στον βαθμό που αυτό έχει την κατάλληλη οργάνωση και υποδομή για παρεμβάσεις και μία δυναμική παρουσία στον χώρο, ιδιαίτερα στα κέντρα των αποφάσεων στην ΕΕ.

Ερώτηση: Ένα από τα βασικά επιχειρήματα για την αξιοποίηση των ελληνικών λιμένων είναι ότι θα λειτουργήσει θετικά και στην περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας και ακτοπλοΐας. Εξασφαλίζονται όμως όλες οι αναγκαίες προϋποθέσεις; Αρκεί μόνο η ανάπτυξη των λιμένων; Πού πιστεύεται ότι πρέπει να εστιάσει η εθνική στρατηγική για την ελληνική ακτοπλοΐα;

Η ανάπτυξη των λιμανιών είναι καθοριστικός αλλά όχι ο μοναδικός  παράγοντας. Εξίσου σημαντική είναι η κατανόηση της μεγάλης σημασίας της επιβατηγού ναυτιλίας, ιδιαίτερα της Ακτοπλοΐας και η περαιτέρω απελευθέρωση του κλάδου. Το 95% της επιβατικής κίνησης στην Ακτοπλοΐα μας εξυπηρετείται από ελεύθερες δρομολογήσεις των ιδιωτικών εταιρειών, που πρέπει να λειτουργούν σε ένα σαφές και απελευθερωμένο περιβάλλον για να ενθαρρυνθούν οι επενδύσεις, οι οποίες θα εξασφαλίσουν τις καλές υπηρεσίες που ήδη προσφέρονται και βέβαια να τις βελτιώσουν.

Ερώτηση:  Σε ότι αφορά την επιβατηγό ναυτιλία, τι προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης υπάρχουν στην Ελλάδα; Στον σχεδιασμό για την ανάπτυξη των ελληνικών λιμένων έχει δοθεί η αναγκαία βαρύτητα για την ανάπτυξη του κλάδου; Ποια είναι τα προβλήματα που πρέπει άμεσα να επιλυθούν;

Σε ότι αφορά την Ακτοπλοΐα μας διαχρονικά έχουμε διαπιστώσει πλήρη αδιαφορία και αδυναμία λήψης σωστών αποφάσεων. Τα λιμάνια των νησιών σαφώς παρουσιάζουν προβλήματα, τα οποία επηρεάζουν το επίπεδο των Ακτοπλοϊκών υπηρεσιών αλλά και το κόστος των εισιτηρίων, καθώς σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν τα ήδη δρομολογημένα πλοία, με αποτέλεσμα να είναι αναγκαία η δρομολόγηση επιπλέον πλοίων.

Αναφορικά με τα έργα τα οποία έχουν ήδη εκτελεστεί αλλά και πολλά από αυτά που προγραμματίζονται, θέλουμε να εκφράσουμε την απογοήτευσή μας γιατί στον σχεδιασμό κυριαρχούν πολιτικά κριτήρια, με αποτέλεσμα πολλά έργα να δημιουργούν παρά να λύνουν προβλήματα. Τα έργα που εκτελέστηκαν στην Τήνο, στην Κάσο, την Κάλυμνο αλλά και πρόσφατα στον Αη Στράτη είναι μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα. Εδώ πρέπει να εκφράσουμε την ικανοποίησή μας για την απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας για τη συμμετοχή της Ένωσης Πλοιάρχων στον σχεδιασμό και προγραμματισμό των λιμενικών έργων.

Άλλο σοβαρό θέμα είναι η ύπαρξη περισσοτέρων του ενός λιμανιού στο ίδιο νησί με αποτέλεσμα τα ακτοπλοϊκά πλοία να αναγκάζονται να εκτελούν δρομολόγια τα οποία επηρεάζουν αρνητικά τη συχνότητα των δρομολογίων, το κόστος εκμετάλλευσης και τελικά την τιμή των εισιτηρίων. 

Τέλος πρέπει να επισημάνουμε και περιπτώσεις κατασκευής λιμανιών χωρίς να έχουν μελετηθεί οι όροι και οι προϋποθέσεις αξιοποίησής τους, με αποτέλεσμα να μην χρησιμοποιούνται.  

Καλωσόρισμα

Αγαπητέ επισκέπτη, με μεγάλη μας χαρά σε καλωσορίζουμε στον ιστότοπο του Συνδέσμου μας. Επιθυμία μας είναι ο χώρος αυτός να προάγει την επιβατηγό ναυτιλία, να αποτελέσει πηγή ενημέρωσης για το νησιωτικό τουρισμό, αλλά και να ενισχύσει την επικοινωνία μας με το επιβατικό κοινό...

Τα Μέλη μας

Αγία Μαρίνη ΝΕ
Aegean Flying Dolphins
Aegean Sea Lines
Alpha Lines
ANEK Lines
ANEM Ferries
ANEΝΔΥΚ Seaways
ANMEZ Ferries
Blue Star Ferries
Dodekanisos Seaways
Fast Ferries
Golden Star Ferries
Goutos Lines
Hellenic Seaways
Levante Ferries
Minoan Lines
Skyros NE
SuperFast Ferries
Triton Ferries
Ventouris Ferries
Crystal Cruises
Majestic International Cruises

Δρομολόγια Πλοίων

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 3/2024
  • 27 Μαρτίου 2024

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 3 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 27 Μαρτίου 2024. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις παρατηρήσεις...

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 2/2024
  • 06 Μαρτίου 2024

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 2 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 6 Μαρτίου 2024. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις...

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 1/2024
  • 08 Φεβρουαρίου 2024

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 1 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου 2024. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις παρατηρήσεις...

30

Εταιρείες

που συνδέουν με τα πλοία τους τα ελληνικά νησιά με την ηπειρωτική Ελλάδα, προσφέροντας αξιόπιστες και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

97

Πλοία

τα οποία αποτελούν έναν από τους πιο σύγχρονους στόλους στην Ευρώπη.

115

Νησιά

εξυπηρετούνται σχεδόν σε καθημερινή βάση, εκ των οποίων 89 αποκλειστικά με τα πλοία, καθώς δεν υπάρχει αεροπορική σύνδεση.

20,32

εκ. επιβάτες

εκ των οποίων 18,82 εκατ. επιβάτες (3,53 εκατ. οχήματα) στην ακτοπλοΐα και 1,5 εκατ. επιβάτες (690.000 οχήματα) στην Αδριατική.

7,4%

Εισφορά στο ΑΕΠ

ή 13,6 δις € (6,6% ή 12,1 δις € στην ακτοπλοΐα και 0,8% ή 1,5 δις € στην Αδριατική).

332.000

Θέσεις εργασίας

αποτελώντας το 8,5% του συνολικού εργατικού δυναμικού της Ελλάδας (290.700 ή 7,4% στην ακτοπλοΐα και 41.300 ή 1,1% στην Αδριατική).