Συνέντευξη του Προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας κ. Μιχάλη Σακέλλη στο ένθετο "ΕΣΤΙΑζω" της εφημερίδας "ΕΣΤΙΑ" και τον δημοσιογράφο Δημήτρη Καπράνο, με τίτλο "Η Ελληνική Ακτοπλοΐα δοκιμάζεται - Ο κορονοϊός τραυμάτισε σοβαρά τις επιχειρήσεις", που δημοσιεύθηκε το Σάββατο 27 Ιουνίου 2020.

Δείτε ολόκληρη τη συνέντευξη εδώ.

 "Η ακτοπλοΐα, ο κλάδος τον οποίο επί σειρά ετών επάξια εκπροσωπεί, δέχτηκε κρίσιμο πλήγμα από την πανδημία και δύσκολα θα «ξαναπάρει τα πάνω του».

Θα μπορούσα, χωρίς πρόβλημα, να προβλέψω ότι «ποτέ τα πράγματα δεν θα είναι όπως πριν», σε έναν κλάδο ο οποίος στις αρχές του 2000 κάλπαζε και σάρωνε σε ποιότητα και ταχύτητες ολόκληρη την Ευρώπη. Βρέθηκε κατόπιν στα τάρταρα με το ναυάγιο του «Εξπρές Σάμινα» και με τον χυδαίο τρόπο με τον οποίο το αντιμετώπισε το μεγαλύτερο μέρος του Τύπου, προκαλώντας ανεπανόρθωτη βλάβη στον τότε ακμάζοντα κλάδο.

Ευτυχώς, μέσα στην καταιγίδα που ακολούθησε, βρέθηκαν κάποιοι άνθρωποι, ανάμεσα τους και ο Μιχάλης Σακέλλης, που κρατά εδώ και χρόνια το πηδάλιο του συλλογικού οργάνου των ακτοπλόων (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας), οι οποίοι έφεραν το σκάφος σε ασφαλές λιμάνι.

Να, όμως, που η ακτοπλοΐα βρίσκεται τώρα αντιμέτωπη με μία πρωτόγνωρη κατάσταση, με ένα πρωτοφανές σε έκταση και σφοδρότητα «ναυάγιο», από το οποίο κανείς ακόμη δεν ξέρει πώς θα ξεφύγουν οι θαλάσσιες μεταφορές!

Κι αν σκεφτεί κανείς ότι οι ακτοπλόοι «περίμεναν πιο πολλά από το κράτος», καταλαβαίνει καλύτερα την πολύ δύσκολη κατάσταση.

Βεβαίως, τα παιδάκια με τα «μαρκούτσια» και οι αρχισυντάκτες των «καναλιών», που –οι περισσότεροι– δεν έχουν αντίληψη του τεραστίου κεφαλαίου που αποκαλούμε «Ελληνική Ναυτιλία», ασχολούνται με το αν «φορούν όλοι μάσκες», με το «αν οι Λιμενικοί κάνουν ελέγχους» και με το «αν το πλοίο τηρεί το πρωτόκολλο επιβατών covid-19», τρομάρα μας!

Και ο Σακέλλης, πότε στο γραφείο, πότε στα βαπόρια, πότε στον ΣΕΕΝ, προσπαθεί να πιάσει το θηρίο από την ουρά ή απ’ όπου μπορεί, τέλος πάντων, για να συγκρατήσει τη μανία της καταστροφής, που απειλεί την πιο απαραίτητη για τη χώρα και την ενότητά της μεταφορική βιομηχανία!

Δύσκολο να τον «πετύχεις». Και ακόμη πιο δύσκολο να σου μιλήσει. Αλλά μια γνωριμία σχεδόν 40 ετών προσφέρει κάποια «αβαντάζ»...

Στα γραφεία του Συνδέσμου και «έχουμε μόλις μισή ώρα, οπότε μη χάνουμε καιρό»...

Έχοντας αντίληψη της καταστάσεως αλλά και του τρόπου με τον οποίο επικοινωνεί ο συνομιλητής μου, αρχίζω καταιγιστικά...

Ποια είναι σήμερα η κατάσταση στην ακτοπλοΐα;

Τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις γραμμές Ελλάδας – Ιταλίας είναι εντελώς ξεχωριστά και ιδιαίτερα, αφού δεν είναι δυνατή η αναστολή των δραστηριοτήτων όπως συμβαίνει με τους άλλους κλάδους της οικονομίας.

Τα πλοία είναι υποχρεωμένα να εκτελούν δρομολόγια στην ακτοπλοΐα και στις γραμμές Ελλάδας – Ιταλίας πλήρως στελεχωμένα, με σχεδόν μηδενική επιβατική και μειωμένη κατά 40-50% εμπορευματική κίνηση από 21/3-31/5.

Τον Ιούνιο, ενώ απελευθερώθηκαν οι μετακινήσεις στην ακτοπλοΐα, εξακολουθούν να απαγορεύονται στην Αδριατική. Το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος δεν καλύφθηκαν ούτε τα μειωμένα πρωτόκολλα, ενώ για τον Ιούνιο το μεταφορικό έργο προβλέπουμε ότι θα διαμορφωθεί σε -70% στην ακτοπλοΐα και -100% στην Αδριατική.

Μπορείτε να μας δώσετε (σε αριθμούς) πόσο, περίπου, «μπαίνει μέσα» μια εταιρεία το εφετινό καλοκαίρι;

Οι προβλέψεις μας για το 2020 είναι η διαμόρφωση του μεταφορικού έργου στο -45% σε σχέση με το 2019 και η απώλεια εσόδων περίπου 300.000.000€. Τα τελικά αποτελέσματα θα εξαρτηθούν από πολλούς παράγοντες, μεταξύ των οποίων οι τιμές των καυσίμων και τα μέτρα τα οποία θα υλοποιηθούν για την ανακούφιση των εταιρειών μας από τις συνέπειες της κρίσης.

Υπάρχει μέλλον στον ορίζοντα; Θα αντέξουν οι εταιρείες;

Οι εταιρείες θα αντέξουν και ήδη εκτελούν τα απαραίτητα δρομολόγια, το θέμα είναι πώς θα αντέξουν. Για το 2020 ουσιαστικά χάθηκε η τουριστική περίοδος.

Το 2021 ελπίζουμε να είναι μια χρονιά ανάκαμψης και πρέπει να διατηρήσουμε τις δυνάμεις μας για να μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε τις ανάγκες των νησιών και τον τουρισμό, που ελπίζουμε να φτάσει στα φυσιολογικά επίπεδα. Τυχόν μείωση των χωρητικοτήτων και αδυναμία προσφοράς των ποιοτικών υπηρεσιών που προσφέρονται σήμερα, θα έχει πολύ σοβαρές επιπτώσεις στον τουρισμό μας και βέβαια για την προάσπιση των εθνικών μας συμφερόντων σε μία ιδιαίτερα επικίνδυνη περίοδο, με την πολιτική την οποία, δυστυχώς, ασκούν οι γείτονές μας.

Πώς φέρεται το κράτος αυτόν τον δύσκολο καιρό; Έχετε τη στήριξη που περιμένατε;

Θα περιμέναμε πιο ουσιαστική βοήθεια. Την περίοδο 21 Μαρτίου με 20 Απριλίου, οι ζημιές των εταιρειών μας για την εκτέλεση των δρομολογιακών τους υποχρεώσεων ανήλθαν σε 15.000.000 € χωρίς να αποζημιωθούν, παρόλο που επισήμως τα δρομολόγια χαρακτηρίστηκαν ως «υποχρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας» (άγονα δρομολόγια).

Την περίοδο 20 Απριλίου με 31 Μαΐου, οι ζημιές των δρομολογημένων πλοίων υπολογίζονται σε 25.000.000 € όταν τα έσοδα των συμβάσεων Δημόσιας Υπηρεσίας δεν ξεπέρασαν τα 12.000.000 €.

Τα ζημιογόνα αποτελέσματα δυστυχώς διατηρούνται και τον Ιούνιο, ενώ οι υποχρεώσεις παραμένουν. Το Υπουργείο Ναυτιλίας εξετάζει τη δυνατότητα παροχής οικονομικής βοήθειας, χωρίς να γνωρίζουμε ακόμα λεπτομέρειες. Επίσης, εξετάζεται η δυνατότητα να ενισχυθούν οι εταιρείες μας μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων για τα ζημιογόνα αποτελέσματά τους το 2020. Οι εταιρείες μας έχουν ήδη παράσχει τις απαραίτητες πληροφορίες που μας ζητήθηκαν και αναμένουμε τα αποτελέσματα.

Η ιστορία διδάσκει ότι οι επιχειρήσεις της ακτοπλοΐας δεν περνούν τον βίο τους και τόσο καλά. Επιβεβαιώνεται ο κανόνας;

Τα τελευταία 20 χρόνια οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εξελίχθηκαν, και στην Ελλάδα σήμερα δραστηριοποιείται ένας από τους πλέον σύγχρονους στόλους στην Ευρώπη. Στις ακτοπλοϊκές μας γραμμές δραστηριοποιούνται πλοία μοναδικά σε όλο τον κόσμο και προσφέρονται υπηρεσίες ποιότητας με το μεγαλύτερο μεταφορικό έργο στην Ευρώπη, που ξεπέρασε το 2019 τους 19.000.000 επιβάτες και 3.500.000 οχήματα, μεταφέροντας στα νησιά μας περισσότερους από 9 εκ. τόνους εμπορευμάτων απαραίτητων για τη στήριξη των τοπικών κοινωνιών και τον τουρισμό των νησιών, ο οποίος αποτελεί το 70% του τουρισμού της Ελλάδας.

Σίγουρα έχουμε περάσει δύσκολες μέρες με την πετρελαϊκή κρίση μετά το 2009 και την κατακόρυφη πτώση της κίνησης, αλλά καταφέραμε μέσα σ’ ένα δυσμενές περιβάλλον να αναπτυχθούμε και να επανέλθουμε στην κερδοφορία. Δυστυχώς, η παρούσα κρίση ανέκοψε μια θετική πορεία, την οποία ευελπιστούμε ότι θα ξανακερδίσουμε τα επόμενα χρόνια.

Πώς αντιμετωπίζεται από τις εταιρείες το πρόβλημα με τα δάνειά τους;

Πιστεύω ότι θα υπάρξει κατανόηση και συνεργασία για την τακτοποίηση των δανειακών υποχρεώσεων των εταιρειών μας, όπου είναι απαραίτητη. Εύχομαι να μην υπάρξουν προβλήματα.

Ας πούμε ότι είναι στο χέρι σας να ασκήσετε την «ακτοπλοϊκή πολιτική» της χώρας. Τι θα κάνατε; Πώς θα αντιμετωπίζατε τα προβλήματα;

Πρώτα απ’ όλα, πρέπει να αναγνωριστεί η προσφορά υπηρεσιών Δημόσιας Υπηρεσίας των ακτοπλοϊκών πλοίων τα οποία δεσμεύονται από δρομολογιακές υποχρεώσεις, τις οποίες θεωρούμε απαραίτητες για την ανάπτυξη των νησιών μας.

Το επίπεδο των εταιρειών δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο και το κράτος να συμβάλλει στη διατήρησή του. Σε περίοδο κρίσης, όπως η σημερινή, η οικονομική ενίσχυση της ακτοπλοΐας μπορεί να είναι απαραίτητη, αφού επιβάλλονται υποχρεώσεις δημοσίου συμφέροντος οι οποίες πρέπει να αποζημιωθούν.

Σε φυσιολογικές περιόδους, ο ρόλος του κράτους πρέπει να περιοριστεί στη διατήρηση ενός θεσμικού πλαισίου που να δημιουργεί συνθήκες ανάπτυξης και να διασφαλίζει τον ελεύθερο ανταγωνισμό χωρίς διακρίσεις και παρεμβάσεις, οι οποίες αυξάνουν τα έξοδα εκμετάλλευσης και παρεμβαίνουν αρνητικά στην καθημερινή λειτουργία των πλοίων και δημιουργούν προϋποθέσεις αύξησης του κόστους των εισιτηρίων με αρνητικές επιπτώσεις στα οικονομικά αποτελέσματα των πλοίων.

Ο Μιχάλης Σακέλλης ευχαριστεί, πίνει ένα ποτήρι νερό και φεύγει για μια «επείγουσα συνάντηση». Γυρίζω και βλέπω ότι ο «φρέντο» που έχω παραγγείλει είναι ακόμη παγωμένος!

«Τα είπαμε» σε μισή ώρα, λες και μιλούσα με ηλεκτρονικό υπολογιστή. Ο Μιχάλης Σακέλλης είναι ο άνθρωπος που γνωρίζει όσο κανείς άλλος την ακτοπλοΐα.

Και είναι τυχεροί οι ακτοπλόοι επιχειρηματίες που τον έχουν στο πηδάλιο!"

Καλωσόρισμα

Αγαπητέ επισκέπτη, με μεγάλη μας χαρά σε καλωσορίζουμε στον ιστότοπο του Συνδέσμου μας. Επιθυμία μας είναι ο χώρος αυτός να προάγει την επιβατηγό ναυτιλία, να αποτελέσει πηγή ενημέρωσης για το νησιωτικό τουρισμό, αλλά και να ενισχύσει την επικοινωνία μας με το επιβατικό κοινό...

Τα Μέλη μας

Αγία Μαρίνη ΝΕ
Aegean Flying Dolphins
Aegean Sea Lines
Alpha Lines
ANEK Lines
ANEM Ferries
ANEΝΔΥΚ Seaways
ANMEZ Ferries
Blue Star Ferries
Dodekanisos Seaways
Fast Ferries
Golden Star Ferries
Goutos Lines
Hellenic Seaways
Levante Ferries
Minoan Lines
Skyros NE
SuperFast Ferries
Triton Ferries
Ventouris Ferries
Crystal Cruises
Majestic International Cruises

Δρομολόγια Πλοίων

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 3/2024
  • 27 Μαρτίου 2024

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 3 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 27 Μαρτίου 2024. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις παρατηρήσεις...

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 2/2024
  • 06 Μαρτίου 2024

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 2 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 6 Μαρτίου 2024. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις...

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 1/2024
  • 08 Φεβρουαρίου 2024

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 1 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου 2024. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις παρατηρήσεις...

30

Εταιρείες

που συνδέουν με τα πλοία τους τα ελληνικά νησιά με την ηπειρωτική Ελλάδα, προσφέροντας αξιόπιστες και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

97

Πλοία

τα οποία αποτελούν έναν από τους πιο σύγχρονους στόλους στην Ευρώπη.

115

Νησιά

εξυπηρετούνται σχεδόν σε καθημερινή βάση, εκ των οποίων 89 αποκλειστικά με τα πλοία, καθώς δεν υπάρχει αεροπορική σύνδεση.

20,32

εκ. επιβάτες

εκ των οποίων 18,82 εκατ. επιβάτες (3,53 εκατ. οχήματα) στην ακτοπλοΐα και 1,5 εκατ. επιβάτες (690.000 οχήματα) στην Αδριατική.

7,4%

Εισφορά στο ΑΕΠ

ή 13,6 δις € (6,6% ή 12,1 δις € στην ακτοπλοΐα και 0,8% ή 1,5 δις € στην Αδριατική).

332.000

Θέσεις εργασίας

αποτελώντας το 8,5% του συνολικού εργατικού δυναμικού της Ελλάδας (290.700 ή 7,4% στην ακτοπλοΐα και 41.300 ή 1,1% στην Αδριατική).