Ευρετήριο Άρθρου

Κύριε πρόεδρε εκτός από την παρούσα αλλαγή στα καύσιμα επίκεινται και άλλες περιβαλλοντικού χαρακτήρα αλλαγές όπως ο ορισμός της Μεσογείου ως θάλασσας ελέγχου των εκπομπών αερίων ρύπων (ECA), τα μέτρα για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κλπ. Πως αντιμετωπίζει αυτές τις προκλήσεις η ελληνική ακτοπλοΐα;

Έχουμε δυο προκλήσεις που βασικά θα επηρεάσουν όλη τη ναυτιλία. Η μία είναι η πρόταση που έχει τεθεί από χώρες που δεν έχουν και τόσο μεγάλη ναυτιλία και ακτοπλοΐα για τον χαρακτηρισμό της Μεσογείου ως περιοχή ελεγχομένων εκπομπών (ECA), που σημαίνει ότι θα χρησιμοποιούμε νέα καύσιμα 0,1% περιεκτικότητας σε θείο από 0,5% που θα ισχύει από τις αρχές του 2020.

Η δεύτερη πρόκληση είναι τα μέτρα για τη μείωση των εκπομπών CO2 τα οποία ακόμα δεν τα γνωρίζουμε. Η ναυτιλία επιβαρύνεται δυσανάλογα σε σχέση με τη συμμετοχή της στη μόλυνση του περιβάλλοντος. Πιστεύουμε λοιπόν ότι για την πρόταση χαρακτηρισμού της Μεσογείου ως ECA θα επικρατήσει η λογική και θα αποφύγουμε μέτρα τα οποία είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσουν πολύ σοβαρά προβλήματα στις θαλάσσιες συγκοινωνίες χωρίς λόγο και αντιστάθμισμα.

Όλα αυτά και ενώ τονίζετε την ανάγκη ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου...

Μια μεγάλη πρόκληση είναι και η ανάγκη ανανέωσης του στόλου. Η ανάγκη αυτή είναι εμφανής στις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας ή τις λεγόμενες «άγονες» γραμμές. Για παράδειγμα τα τελευταία δέκα χρόνια στους διεθνείς μειοδοτικούς διαγωνισμούς για την κάλυψη των αναγκών των μικρών νησιών μας, υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες δεν προσφέρονται πλοία ενώ στις υπόλοιπες, κατά κανόνα, υπάρχει μόνο ένας ενδιαφερόμενος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν με την εξυπηρέτηση της Σαμοθράκης λόγω της αδυναμίας εξεύρεσης κατάλληλου πλοίου.

Επίσης υπάρχουν και άλλες γραμμές στις οποίες εάν τα δρομολογημένα πλοία αποσυρθούν δεν υπάρχει καμία λύση. Υπολογίζουμε ότι στα επόμενα δέκα χρόνια το 40% του ακτοπλοϊκού μας στόλου θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών. Υπάρχει συνεπώς ανάγκη για την σταδιακή ανανέωση των πλοίων που είναι δρομολογημένα σήμερα και κυρίως αυτών που εξυπηρετούν 47 νησιά μας οι ανάγκες των οποίων καλύπτονται με συμβάσεις δημοσίας υπηρεσίας.

Το Ναυτικό Επιμελητήριο έχει προχωρήσει σε μία νέα μελέτη και έχει συζητήσει με το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας για τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσει η ακτοπλοΐα μας τα επόμενα χρόνια και την ανάγκη να υπάρξει σταδιακή ανανέωση του στόλου.

Επίσης οι υπηρεσίες μεταφορών της ΕΕ πιστεύουμε ότι αναγνωρίζουν τη μεγάλη σημασία των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, όχι μόνο για τη χωρά μας, αλλά για ολόκληρη την Ευρώπη. Έχουμε το 2.2% του ευρωπαϊκού πληθυσμού και το 18% των ευρωπαϊκών ακτοπλοϊκών μεταφορών. Η εύρυθμη λοιπόν λειτουργία των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών είναι ζωτικό θέμα για την πατρίδα μας, εξάλλου δεν πρέπει να ξεχνάμε τη συμβολή της ακτοπλοΐας στην επίλυση σοβαρών προβλημάτων σε ότι αφορά το μεταναστευτικό. Ήταν πάρα πολύ σημαντικό το γεγονός ότι το 2015 μετακινήθηκαν από τα νησιά στην ηπειρωτική Ελλάδα, σε χρόνο ρεκόρ, ένα εκατομμύριο μετανάστες οι οποίοι αποχώρησαν από την Ελλάδα πριν κλείσουν τα σύνορα.

Ο ακτοπλοϊκός κλάδος μπορεί να αξιοποιήσει ευρωπαϊκά κονδύλια για την ανανέωσή του;

Αυτό που ισχύει τώρα είναι ότι η ΕΕ δίνει τη δυνατότητα στην ακτοπλοΐα να αξιοποιήσει χρηματοδοτικά εργαλεία αλλά και περιορισμένες επιδοτήσεις του κόστους ναυπήγησης που αφορά προσαρμογές του νεότευκτου πλοίου στην περιβαλλοντική νομοθεσία. Π.χ. για τη ναυπήγηση ενός πλοίου κόστους 100 εκατ., η επιδότηση αυτή μπορεί να φθάσει το 1,5 εκατ. ή το 1,5%.

Εμείς αυτό που θα πρέπει να επιδιώξουμε είναι να προωθήσουμε το θέμα της νησιωτικότητας, το οποίο δεν έχει αναδειχθεί όσο θα έπρεπε και να εξασφαλίσουμε ουσιαστική βοήθεια στις προσπάθειές μας για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού μας στόλου.

Καλωσόρισμα

Αγαπητέ επισκέπτη, με μεγάλη μας χαρά σε καλωσορίζουμε στον ιστότοπο του Συνδέσμου μας. Επιθυμία μας είναι ο χώρος αυτός να προάγει την επιβατηγό ναυτιλία, να αποτελέσει πηγή ενημέρωσης για το νησιωτικό τουρισμό, αλλά και να ενισχύσει την επικοινωνία μας με το επιβατικό κοινό...

Τα Μέλη μας

Αγία Μαρίνη ΝΕ
Aegean Flying Dolphins
Aegean Sea Lines
Alpha Lines
ANEK Lines
ANEM Ferries
ANEΝΔΥΚ Seaways
ANMEZ Ferries
Blue Star Ferries
Dodekanisos Seaways
Fast Ferries
Golden Star Ferries
Goutos Lines
Hellenic Seaways
Levante Ferries
Minoan Lines
Skyros NE
SuperFast Ferries
Triton Ferries
Ventouris Ferries
Crystal Cruises
Majestic International Cruises

Δρομολόγια Πλοίων

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 3/2024
  • 27 Μαρτίου 2024

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 3 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 27 Μαρτίου 2024. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις παρατηρήσεις...

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 2/2024
  • 06 Μαρτίου 2024

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 2 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 6 Μαρτίου 2024. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις...

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 1/2024
  • 08 Φεβρουαρίου 2024

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 1 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου 2024. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις παρατηρήσεις...

30

Εταιρείες

που συνδέουν με τα πλοία τους τα ελληνικά νησιά με την ηπειρωτική Ελλάδα, προσφέροντας αξιόπιστες και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

97

Πλοία

τα οποία αποτελούν έναν από τους πιο σύγχρονους στόλους στην Ευρώπη.

115

Νησιά

εξυπηρετούνται σχεδόν σε καθημερινή βάση, εκ των οποίων 89 αποκλειστικά με τα πλοία, καθώς δεν υπάρχει αεροπορική σύνδεση.

20,32

εκ. επιβάτες

εκ των οποίων 18,82 εκατ. επιβάτες (3,53 εκατ. οχήματα) στην ακτοπλοΐα και 1,5 εκατ. επιβάτες (690.000 οχήματα) στην Αδριατική.

7,4%

Εισφορά στο ΑΕΠ

ή 13,6 δις € (6,6% ή 12,1 δις € στην ακτοπλοΐα και 0,8% ή 1,5 δις € στην Αδριατική).

332.000

Θέσεις εργασίας

αποτελώντας το 8,5% του συνολικού εργατικού δυναμικού της Ελλάδας (290.700 ή 7,4% στην ακτοπλοΐα και 41.300 ή 1,1% στην Αδριατική).