Ομιλία του κ. Μιχάλη Σακέλλη στο Εμπορικό Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, στις 28 Σεπτεμβρίου 2016, με θέμα «Βιομηχανία, Ναυπηγο-επισκευαστική και Ανάπτυξη»:

«Η σημερινή μας συνάντηση είναι μεγάλης σημασίας για τις εξελίξεις του κλάδου της ναυπηγοεπισκευής, ενός σημαντικού κλάδου για την οικονομία μας και  την ναυτιλία μας.

Ιδιαίτερα για την Ακτοπλοΐα και την επιβατηγό ναυτιλία που εκπροσωπώ και οι οποίοι αποτελούμε τους μόνιμους και καθημερινούς πελάτες της ναυπηγοεπισκευής, θέλω να τονίσω τη μεγάλη συμβολή των επιχειρήσεων και ιδιαίτερα των εργαζομένων του κλάδου στην καλή λειτουργία των πλοίων μας και στην επίλυση με τον καλύτερο τρόπο των οποιωνδήποτε προβλημάτων παρουσιαστούν σε χρόνους ρεκόρ.

Επίσης πρέπει να τονίσω ότι την περίοδο 2009-2013 κατά την οποία η ακτοπλοΐα μας αντιμετώπισε μεγάλα προβλήματα λόγω της αύξησης των τιμών των πετρελαίου και της κάθετης πτώσης της επιβατικής κίνησης, ο κλάδος της ναυπηγοεπισκευής έδειξε μεγάλη κατανόηση, στάθηκε δίπλα μας και ουδέποτε αρνήθηκε την παροχή υπηρεσιών όσο δύσκολες και επίπονες ήταν αυτές, παρά τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα πολλών εταιρειών μας.

Η ναυπηγοεπισκευή στηρίζει την Ακτοπλοΐα μας και συμβάλει καθοριστικά στις εξαιρετικές και συνεπείς υπηρεσίες που προσφέρουν σήμερα τα πλοία μας στα νησιά μας.

Ο σημαντικός αυτός κλάδος σήμερα αντιμετωπίζει προβλήματα και υπάρχει ανάγκη να ληφθούν μέτρα. Εκτός από τα μεγάλα λάθη που έγιναν στο παρελθόν που είχαν ως αποτέλεσμα την μείωση της ανταγωνιστικότητας και τη  δημιουργία αρνητικού κλίματος για την προσέλκυση ποντοπόρων πλοίων, σήμερα αντιμετωπίζουμε και προβλήματα σε ότι αφορά και στην δυνατότητα εξυπηρέτησης των Ακτοπλοϊκών πλοίων.

Η μη λειτουργία μεγάλων δεξαμενών και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ναυπηγεία στη Σύρο έχουν ως αποτέλεσμα την επισκευή πολλών πλοίων μας στο εξωτερικό σε υψηλότερο κόστος αλλά και παροχή υποβαθμισμένων υπηρεσιών  και την απώλεια σημαντικού έργου με το οποίο βέβαια επηρεάζει και την απασχόληση.

Εδώ θέλω να τονίσω ότι σήμερα διαθέτουμε στην Ελλάδα τους πλέον έμπειρους και ικανούς εργαζόμενους ίσως σε όλο τον κόσμο και η παρατηρούμενη μείωση της απασχόλησης αλλά και η αποχώρηση πολλών εργαζόμενων για το εξωτερικό θα είναι ολέθρια για την εξέλιξη του κλάδου.

Πρέπει λοιπόν να βρεθούν λύσεις όπως η καλή και αξιόπιστη λειτουργία των ναυπηγείων μας αλλά και η δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών για την κατασκευή νέων πλοίων.

Πρώτα απ΄ όλα πρέπει να προσέξουμε να μη χάσουμε και αυτά που έχουμε, δηλαδή την κατασκευή μικρών πλοίων, π.χ. ε/γ-ο/γ ανοικτού τύπου ή άλλων επιβατικών ημερόπλοιων.

Η επιβολή ΦΠΑ στην κατασκευή πλοίων θα αφαιρέσει ένα σημαντικό έργο και θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τον κλάδο.

Εκτός όμως από την εξασφάλιση των σημερινών ναυπηγήσεων πρέπει να δημιουργήσουμε και τις συνθήκες εκείνες που θα επιτρέψουν και θα καταστήσουν δυνατή την κατασκευή μεγάλων πλοίων, όπως αυτά που εξυπηρετούν σήμερα τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου.

Τα τελευταία 20 χρόνια έχουν κατασκευαστεί από Ελληνικές Εταιρείες περισσότερα από 30 πλοία για τα οποία έχουν επενδυθεί  2,5 δις.

Από αυτά τα πλοία μόνο δύο, το "Νήσος Μύκονος" και το "Νήσος Χίος" έχουν κατασκευαστεί στην Ελλάδα με πρωτοβουλίες της πλοιοκτήτριας εταιρείας αποδεικνύοντας τις μεγάλες δυνατότητες του κλάδου αλλά ταυτόχρονα και τις μεγάλες αδυναμίες μας, την κακή λειτουργία των ναυπηγείων, την αδυναμία προβλέψεων για τη συνεπή παροχή υπηρεσιών και την αδυναμία παροχής εγγυήσεων, γεγονός που ανάγκασε τις εταιρείες μας να στραφούν σε ναυπηγεία του εξωτερικού, χωρίς αυτή να είναι η πρώτη τους επιλογή.

Τα επόμενα 10 χρόνια η επιβατηγός ναυτιλία είναι υποχρεωμένη να στραφεί σε νέες επενδύσεις που έχουν σχέση με τη σταδιακή ανανέωση του ακτοπλοϊκού μας στόλου αλλά και την εκτέλεση εκτεταμένων μετασκευών, κυρίως λόγω της υποχρέωσης μας για την προσαρμογή των πλοίων μας στους νέους περιβαλλοντολογικούς κανονισμούς.

Για τις αναγκαίες ναυπηγήσεις αλλά και για πολλές από τις παραπάνω εργασίες είμαι υποχρεωμένος να πω ότι σήμερα τα ναυπηγεία μας δεν είναι καν σε θέση να κάνουν έστω και προσφορές. 

Θα είναι πραγματικά κρίμα οι μεγάλες αυτές επενδύσεις να στραφούν πάλι στο εξωτερικό, συνεπώς πρέπει πολύ σοβαρά να λάβουμε μέτρα και να είμαστε κατάλληλα προετοιμασμένοι για έναν μεγάλο όγκο εργασιών, ο οποίος ήδη μελετάται και προγραμματίζεται.

Το σημερινό φόρουμ είναι μεγάλης σημασίας για την εξέλιξη του κλάδου της ναυπηγοεπισκευής και της Ναυτιλίας μας και εύχομαι οι τοποθετήσεις και οι προτάσεις πολύ σημαντικών παραγόντων να ληφθούν υπόψη και επιτέλους να λάβουμε τα αναγκαία μέτρα για την ανάπτυξη του κλάδου και την αποφυγή της διαφαινόμενης συρρίκνωσής του».

Καλωσόρισμα

Αγαπητέ επισκέπτη, με μεγάλη μας χαρά σε καλωσορίζουμε στον ιστότοπο του Συνδέσμου μας. Επιθυμία μας είναι ο χώρος αυτός να προάγει την επιβατηγό ναυτιλία, να αποτελέσει πηγή ενημέρωσης για το νησιωτικό τουρισμό, αλλά και να ενισχύσει την επικοινωνία μας με το επιβατικό κοινό...

Τα Μέλη μας

Αγία Μαρίνη ΝΕ
Aegean Flying Dolphins
Aegean Sea Lines
Alpha Lines
ANEK Lines
ANEM Ferries
ANEΝΔΥΚ Seaways
ANMEZ Ferries
Blue Star Ferries
Dodekanisos Seaways
Fast Ferries
Golden Star Ferries
Goutos Lines
Hellenic Seaways
Levante Ferries
Minoan Lines
Skyros NE
SuperFast Ferries
Triton Ferries
Ventouris Ferries
Crystal Cruises
Majestic International Cruises

Δρομολόγια Πλοίων

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 3/2024
  • 27 Μαρτίου 2024

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 3 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 27 Μαρτίου 2024. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις παρατηρήσεις...

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 2/2024
  • 06 Μαρτίου 2024

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 2 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 6 Μαρτίου 2024. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις...

Γνωμοδότηση ΣΑΣ 1/2024
  • 08 Φεβρουαρίου 2024

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν στην υπ' αριθμ. 1 συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου 2024. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τα θέματα που συζητήθηκαν, με τις παρατηρήσεις...

30

Εταιρείες

που συνδέουν με τα πλοία τους τα ελληνικά νησιά με την ηπειρωτική Ελλάδα, προσφέροντας αξιόπιστες και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

97

Πλοία

τα οποία αποτελούν έναν από τους πιο σύγχρονους στόλους στην Ευρώπη.

115

Νησιά

εξυπηρετούνται σχεδόν σε καθημερινή βάση, εκ των οποίων 89 αποκλειστικά με τα πλοία, καθώς δεν υπάρχει αεροπορική σύνδεση.

20,32

εκ. επιβάτες

εκ των οποίων 18,82 εκατ. επιβάτες (3,53 εκατ. οχήματα) στην ακτοπλοΐα και 1,5 εκατ. επιβάτες (690.000 οχήματα) στην Αδριατική.

7,4%

Εισφορά στο ΑΕΠ

ή 13,6 δις € (6,6% ή 12,1 δις € στην ακτοπλοΐα και 0,8% ή 1,5 δις € στην Αδριατική).

332.000

Θέσεις εργασίας

αποτελώντας το 8,5% του συνολικού εργατικού δυναμικού της Ελλάδας (290.700 ή 7,4% στην ακτοπλοΐα και 41.300 ή 1,1% στην Αδριατική).