Επιστολή του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας προς τον Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Ιωάννη Πλακιωτάκη, την Πέμπτη 26 Μαρτίου 2020:

“Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

Λαμβανομένων υπόψη των προβλημάτων τα οποία έχουν δημιουργηθεί ως αποτέλεσμα της κρίσης COVID-19, αλλά και των αναγκαίων μέτρων τα όποια έχουν ληφθεί, η επιβατική κίνηση των Ακτοπλοϊκών μας γραμμών είναι σχεδόν ανύπαρκτη (την τρέχουσα εβδομάδα 88% μείωση σε σχέση με το 2019). Το μεταφορικό έργο των φορτηγών αυτοκινήτων είναι μειωμένο κατά 10% και μειώνεται καθημερινά, ενώ οι κρατήσεις θέσεων για τη θερινή περίοδο είναι μηδενικές.

Σας επισυνάπτουμε αναλυτικό πίνακα σύμφωνα με τον οποίο υπολογίζουμε ότι το 2020 η απώλεια εσόδων των Ακτοπλοϊκών εταιρειών που εξυπηρετούν τα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη, τη Ζάκυνθο, την Κεφαλονιά και την Ιθάκη θα ξεπεράσει τα 290.000.000€, δηλαδή αναμένεται μείωση 45,12%.

Με δεδομένο το γεγονός ότι τα νησιά μας δεν μπορούν να μείνουν χωρίς συγκοινωνία η οποία είναι απαραίτητη για την εξυπηρέτηση έστω και αυτών των ελάχιστων επιβατών, για την τροφοδοσία των νησιών και την αντιμετώπιση προβλημάτων που έχουν σχέση με το μεταναστευτικό, καλούμαστε να εκτελέσουμε δρομολόγια έστω και περιορισμένα των οποίων τα έξοδα αδυνατούμε να καλύψουμε.

Η κατάσταση αυτή ήδη παίρνει διαστάσεις και απειλείται ο κλάδος μας με κατάρρευση η οποία θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις Ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες, όχι μόνο την τρέχουσα περίοδο, αλλά και την περίοδο μετά την κρίση.

Για την κάλυψη των στοιχειωδών αναγκών των νησιών τις οποίες μας επιβάλλεται η υποχρέωση να καλύψουμε προτείνουμε:

• Σε συνεννόηση με τις υπηρεσίες του ΥΝΑΝΠ να καθοριστούν τα ελάχιστα δρομολόγια τα οποία είναι απαραίτητο να εκτελούνται από τα πλοία τα οποία έχουν υποχρεώσεις εκτέλεσης δρομολογίων.

• Για την εκτέλεση των δρομολογίων αυτών να υπογραφούν Συμβάσεις Δημόσιας Υπηρεσίας έναντι καταβολής μισθώματος, όπως συμβαίνει και με τα πλοία τα οποία εκτελούν σήμερα παρόμοια δρομολόγια (άγονα).

• Να υπογραφούν νέες συμβάσεις και για το τμήμα των δρομολογίων το οποίο δεν συμπεριλαμβάνεται στις Συμβάσεις Δημόσιας Υπηρεσίας οι οποίες ισχύουν σήμερα.

• Σχετικά με το ύψος των μισθωμάτων προτείνουμε μισθώματα προσαυξημένα κατά 10% του μέσου μισθώματος των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας οι οποίες ισχύουν σήμερα ανά γραμμή ως ακολούθως:

1. Πειραιά – Κυκλάδες

2. Πειραιά – Β. Αιγαίο

3. Πειραιά – Δωδεκάνησα

4. Τοπικές γραμμές.

Οι γραμμές Κρήτης προτείνουμε να ενταχθούν στην κατηγορία Πειραιά – Δωδεκάνησα και οι γραμμές Ραφήνας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Σποράδων στην κατηγορία Πειραιά – Κυκλάδες.

Η αναγκαιότητα της εκτέλεσης δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας έναντι μισθώματος βασίζεται μέχρι σήμερα α) στο χαμηλό μεταφορικό έργο της γραμμής, β) στην αδυναμία κάλυψης των εξόδων από τους εισπραττόμενους ναύλους και γ) στην αναγκαιότητα εξυπηρέτησης των νησιών και στη διατήρηση της συνοχής της Χώρας.

Δυστυχώς στην κατηγορία αυτή ανήκουν όλα τα πλοία τα οποία εκτελούν σήμερα δρομολόγια, άρα πρέπει να αντιμετωπιστούν σύμφωνα με τη μέχρι σήμερα ακολουθούμενη πρακτική.

Τέλος, πρέπει να προβληματιστούμε ιδιαίτερα για τα μέτρα τα οποία πρέπει να ληφθούν για την απρόσκοπτη εκτέλεση των δρομολογίων των γραμμών Αδριατικής.

Παρακαλούμε για την άμεση εξέταση του αιτήματός μας.

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για την περαιτέρω ενημέρωσή σας”.