Ο Πρόεδρος κ. Μιχάλης Σακέλλης παρέστη στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, την Τρίτη 26 Ιουνίου 2018, όπου συζητήθηκε το σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Μηχανισμός εφαρμογής, κρατική εποπτεία, γενικοί όροι υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου (Μ.Ι.) και άλλες διατάξεις».
Επί του Σχεδίου Νόμου, ο κ. Σακέλλης επισήμανε τα ακόλουθα:
«Το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι μία θεωρία την οποία συζητούμε εδώ και πολλά χρόνια χωρίς να την έχουμε κοστολογήσει και χωρίς να έχουμε ασχοληθεί για το πώς θα εφαρμοστεί.
Με το παρόν νομοσχέδιο επιχειρείται η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου μερικώς δηλαδή όχι για όλους τους επιβάτες της Ακτοπλοΐας και όλα τα νησιά και με την ιδιομορφία του ανώτατου ορίου εισιτηρίων ή ποσού έκπτωσης. Θεωρούμε ότι το νομοσχέδιο είναι η αρχή και πρέπει οπωσδήποτε να υπάρξει συνέχεια.
Ουσιαστικά μιλάμε για μείωση του κόστους μεταφοράς, το οποίο πιστεύουμε ότι θα έχει θετικό αντίκτυπο στην κίνηση, συνεπώς δεν μπορούμε παρά να είμαστε θετικοί.
Σύμφωνα με το άρθρο 7 και την από 16/6 εγκύκλιο του Υπουργείου Ναυτιλίας η συμμετοχή των εταιρειών μας στη διαδικασία παροχής έκπτωσης αφορά στην καταγραφή του κωδικού ΜΑΝ (Μοναδικός Αριθμός Νησιώτη), ούτως ώστε να πιστοποιούνται οι δικαιούχοι, στην έκδοση του εισιτηρίου και στην ολοκλήρωση διαδικασιών ταυτοποίησης, δηλαδή check in. Τα σχετικά ηλεκτρονικά αρχεία θα αποστέλλονται στο Υπουργείο Ναυτιλίας για περαιτέρω επεξεργασία και καταγραφή των δικαιούχων.
Ήδη βρισκόμαστε στο στάδιο της υλοποίησης των απαραίτητων αλλαγών στα προγράμματα κρατήσεων, ούτως ώστε να είμαστε έγκαιρα έτοιμοι σε ότι αφορά τα λιμενικά γραφεία και τα κεντρικά πρακτορεία των εταιρειών μας.
Η αναφορά στο άρθρο 7 για τη δυνατότητα κατευθείαν καταβολής της έκπτωσης στους επιβάτες δεν μας βρίσκει σύμφωνους λόγω αντικειμενικής αδυναμίας προσαρμογής των προγραμμάτων κρατήσεων και λόγω των πολύπλοκων γραφειοκρατικών διαδικασιών που είναι απαραίτητες. Επίσης πιστεύουμε ότι θα υπάρξουν και προβλήματα συμβατότητας με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο.
Επειδή το ζητούμενο είναι η μείωση του κόστους μεταφοράς, οφείλουμε να τονίσουμε ότι παράλληλα πρέπει να επιδιώξουμε τη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ στα επίπεδα που ισχύουν στις θαλάσσιες μεταφορές άλλων Ευρωπαϊκών Χωρών.
Με τη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ για την οποία συμφωνούν οι πάντες, τα αποτελέσματα στην αύξηση του μεταφορικού έργου θα είναι θεαματικά.
Η Ακτοπλοΐα μας συμμετέχει καθοριστικά στην επίλυση προβλημάτων λόγω του μεταναστευτικού, τα οποία αφορούν όχι μόνο τη χώρα μας αλλά όλη την Ευρώπη. Η ανάγκη εφαρμογής μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στην Ακτοπλοΐα πιστεύω ότι θα ήταν κατανοητή και θα μπορούσαμε να την εφαρμόσουμε.
Σχετικά με τις εμπορευματικές μεταφορές πιστεύουμε ότι τα προτεινόμενα μέτρα δεν θα έχουν θετικά αποτελέσματα, πρέπει όμως να προσέξουμε ιδιαίτερα ούτως ώστε να μη δημιουργηθούν διακρίσεις και παρεμβάσεις που μπορούν να νοθεύσουν τον ελεύθερο ανταγωνισμό.
Για να επιτύχουμε τη μείωση του κόστους των προϊόντων στα νησιά, πλην των άλλων, είναι σημαντικό να πάρουμε και μέτρα για την πάταξη της κερδοσκοπίας που παρατηρείται από εμπόρους, οι οποίοι προφασιζόμενοι το μεταφορικό κόστος επιβαρύνουν δυσανάλογα ή και πολλαπλά το τελικό κόστος των προϊόντων».