Τα Ναυτικά Χρονικά στο τεύχος Ιανουαρίου 2018 φιλοξενούν τις απόψεις Ελλήνων πλοιοκτητών, καθώς και εκπροσώπων θεσμικών φορέων της ελληνικής ναυτιλίας. Στο πλαίσιο αυτό, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου μας κ. Μιχάλης Σακέλλης διατύπωσε τις απόψεις του στην ερώτηση: Πώς βλέπετε να διαγράφεται το μέλλον για την ελληνική ναυτιλία το 2018;
“Μιλώντας για την επιβατηγό Ναυτιλία και ιδιαίτερα για τις Ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες θέλω να τονίσω ιδιαίτερα τα γεγονότα τα οποία έπαιξαν σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις την περίοδο 2000-2017 και κυρίως θέλω να αναφερθώ:
* Στην ανάγκη ανανέωσης του Ακτοπλοϊκού μας στόλου μετά το 2000, στην οποία οι ιδιωτικές Ακτοπλοϊκές Εταιρείες ανταποκρίθηκαν.
* Στην πετρελαϊκή κρίση μετά το 2009, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τον διπλασιασμό του κόστους των καυσίμων.
* Στην οικονομική κρίση της Χώρας με αποτέλεσμα τη μείωση της Ακτοπλοϊκής κίνησης μετά το 2009 κυρίως λόγω μείωσης του εσωτερικού τουρισμού και της απώλειας αθροιστικά μεταφορικού έργου πλέον των 20 εκ. επιβατών, από το 2009 έως το 2017.
* Στον εκσυγχρονισμό του θεσμικού μας πλαισίου, ο οποίος όμως πρέπει να πούμε ότι δεν έχει ολοκληρωθεί.
Η Ακτοπλοΐα μας ανταποκρίθηκε με επιτυχία στις μεγάλες προκλήσεις αλλά και στην αντιμετώπιση των προβλημάτων. Σήμερα διαθέτουμε έναν από τους πλέον σύγχρονους στόλους επιβατικών πλοίων στον κόσμο και διεκπεραιώνουμε ένα τεράστιο μεταφορικό έργο που ξεπερνά τους 16 εκ. επιβάτες τον χρόνο, προσφέροντας ποιοτικές και αξιόπιστες υπηρεσίες.
Η αύξηση των τιμών των καυσίμων και η μείωση της κίνησης επηρέασε σημαντικά τα οικονομικά αποτελέσματα των Εταιρειών με ζημιές οι οποίες ξεπέρασαν το 1 δις την περίοδο 2009-2014.
Η αντιμετώπιση των προβλημάτων με μικρές σχετικά απώλειες αποδεικνύει τη μεγάλη δυναμική των Ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών που οφείλεται στην ποιότητα και τις μεγάλες δυνατότητες των πλοίων και στη συμμετοχή των Ακτοπλοϊκών υπηρεσιών στην αύξηση του εξωτερικού τουρισμού στα νησιά μας. Επίσης σημαντικό ρόλο έπαιξε ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού μας πλαισίου, αν και όχι ο επιθυμητός, που μας έδωσε τη δυνατότητα αποτελεσματικότερης διαχείρισης των πλοίων. Τέλος μεγάλης σημασίας ήταν η συμμετοχή των βασικών μετόχων κυρίως σε ότι αφορά την ολοκλήρωση των επενδυτικών προγραμμάτων.
Οι μελλοντικές εξελίξεις σε ότι αφορά την επιβατική κίνηση φαίνονται θετικές λόγω της αναμενόμενης αύξησης του εξωτερικού τουρισμού πλην όμως η σημαντική αύξηση των τιμών των καυσίμων το 2017 κατά 32% δημιουργεί μεγάλες ανησυχίες γιατί οι εκκρεμότητες και τα προβλήματα ναι μεν αντιμετωπίζονται αλλά ακόμα υπάρχουν.
Ταυτόχρονα ήδη διατρέχουμε την περίοδο σχεδιασμού και υλοποίησης σημαντικών και δαπανηρών εργασιών για την προσαρμογή των πλοίων μας στους νέους κανονισμούς για την προστασία του περιβάλλοντος ενώ προβλέπουμε ότι σύντομα θα παρουσιαστεί ανάγκη ναυπήγησης νέων πλοίων.
Λαμβανομένων υπόψη όλων των παραπάνω καθώς επίσης και της αύξησης του ανταγωνισμού από τις αερομεταφορές φαίνεται ότι μπαίνουμε σε μία ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο. Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων χωρίς να επηρεαστεί το επίπεδο των υπηρεσιών είναι αναγκαία η λήψη μέτρων από κάθε εταιρεία ξεχωριστά για την αποτελεσματικότερη λειτουργία των πλοίων και κυρίως την αύξηση του μεταφορικού έργου και την μείωση του κόστους εκμετάλλευσης. Επίσης είναι σημαντική η περαιτέρω απελευθέρωση του κλάδου η μείωση των παρεμβάσεων.
Το 2018 θα είναι μία προβληματική χρονιά αλλά αισιοδοξούμε ότι θα ξεπεράσουμε τις δυσκολίες βασιζόμενοι στις δυνατότητες των πλοίων μας και προγραμματίζοντας τα κατάλληλα δρομολόγια για την αύξηση του μεταφορικού έργου, το οποίο είναι και το ζητούμενο τελικά.”