Ομιλία του Προέδρου κ. Μιχάλη Σακέλλη, στο 7th Congress of Port Works, τον Νοέμβριο του 2016:

«Το σημερινό συνέδριο είναι μεγάλης σημασίας και ελπίζουμε ότι θα βγουν θετικά συμπεράσματα για τη βελτίωση των λιμανιών μας και την παροχή ασφάλειας και αποτελεσματικών και ποιοτικών υπηρεσιών στα πλοία και τους επιβάτες.

Παρατηρούμε ότι στο πρόγραμμα του συνεδρίου συμπεριλαμβάνονται θέματα όπως ο σχεδιασμός και η κατασκευή λιμένων, οι υπηρεσίες προς τους επιβάτες και τα εμπορεύματα, επίσης η μεγάλη συμμετοχή των λιμανιών μας στην προστασία των Εθνικών συμφερόντων της Χώρας μας και στην Εθνική μας οικονομία.

Εδώ θέλουμε να τονίσουμε τη μεγάλη συμβολή της Ακτοπλοΐας στην τουριστική ανάπτυξη της χώρας καθώς το 65% των επιβατών περίπου 9 εκ. μεταφέρονται για αναψυχή. Σε ότι αφορά την εμπορευματική διακίνηση η Ακτοπλοΐα στηρίζει σχεδόν όλο το εξαγωγικό εμπόριο των νησιών αλλά και το σύνολο των εισαγωγών που ανέρχονται σε 8 εκ. τόνους εμπορευμάτων, υλικών και ειδών διατροφής για την κάλυψη των αναγκών του πληθυσμού αλλά και του συνόλου των τουριστών, είτε αυτοί φθάνουν ακτοπλοϊκά ή αεροπορικά.

Επίσης πρέπει να τονίσουμε τη μεγάλη συμβολή της Ακτοπλοΐας στο προσφυγικό και την έγκαιρη μεταφορά περισσοτέρων από 800.000 μεταναστών και προσφύγων, γεγονός που τους επέτρεψε την έξοδο από τη χώρα μας πριν κλείσουν τα σύνορα.

Σήμερα λοιπόν συζητάμε ένα πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα Εθνικών διαστάσεων που έχει άμεση σχέση με τις μελλοντικές εξελίξεις στη χώρα μας.

Όλα τα λιμάνια μας είναι προβληματικά για διαφόρους λόγους και εάν σήμερα έχουμε πετύχει την αδιάκοπη εξυπηρέτηση των νησιών, το οφείλουμε στις ικανότητες των ναυτικών μας και στα σύγχρονα πλοία μας. Στο άμεσο μέλλον όμως προβλέπουμε ότι οι λιμενικές μας υποδομές θα αποτελέσουν ανασχετικό παράγοντα εξελίξεων, καθώς ήδη διαπιστώνουμε αδυναμία των λιμανιών μας να υποδεχθούν τα προσφερόμενα ή τα κατάλληλα πλοία, γεγονός που έχει αρνητικές συνέπειες στην εξυπηρέτηση των νησιών αλλά και στο κόστος τόσο της λειτουργίας των πλοίων όσο και των εισιτηρίων.

Η Ένωση Πλοιάρχων με συνεχείς παρεμβάσεις και αναφορές έχει αναδείξει με ακρίβεια τα προβλήματα των λιμανιών, την ανεπαρκή συντήρησή τους και την ανεπάρκεια των υποδομών στην εξυπηρέτηση των επιβατικών πλοίων. Για την κατάσταση αυτή οι κατασκευαστές των λιμανιών μας πρέπει να αναζητήσουν τις αιτίες στις οποίες οφείλεται η σημερινή προβληματική κατάσταση.

Ανεπαρκή σχέδια, κατασκευαστικά λάθη, ανύπαρκτη συντήρηση και λανθασμένη έως μηδενική αξιοποίηση των εισπραττόμενων λιμενικών τελών, είναι ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν για να αποφύγουμε παρόμοιες θλιβερές καταστάσεις στο μέλλον.

Δεν είναι όμως μόνο ο σχεδιασμός και η κατασκευή που δημιουργούν προβλήματα αλλά και οι λανθασμένες πολιτικές αποφάσεις στην επιλογή των λιμανιών που κατασκευάζονται, π.χ. το συχνό φαινόμενο κατασκευής δυο λιμανιών στο ίδιο νησί χωρίς να υπάρχει λόγος (Αμοργός, Κάρπαθος κλπ.), στο μέγεθος και τον σκοπό που εξυπηρετούν. Αποδείξεις των όσων προαναφέραμε είναι η καθίζηση του προβλήτα 1 του container terminal του Πειραιά, η σχεδόν ανυπαρξία λιμανιού στη Σαντορίνη και η απίστευτη ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού και των πλοίων στο πιο δημοφιλές νησί του κόσμου, το λιμάνι της Καλύμνου, της Τήνου, της Κάσου, της Ανάφης, της Φολέγανδρου, ακόμα και η έλλειψη προστασίας σε έντονα καιρικά φαινόμενα στην Κρήτη, κλπ.

Η ελληνική Ακτοπλοΐα αποτελεί το 19,2% των ενδομεταφορών της ΕΕ. Η εξάρτηση της Ελλάδας από τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες στις οποίες κυρίαρχο ρόλο έχουν τα λιμάνια, είναι δεκαπλάσια σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, λαμβανομένου υπόψη ότι ο συντελεστής μεταφορικού έργου/πληθυσμού είναι 3,4 στην Ελλάδα και 0,32 στην Ευρώπη.

Τα αποτελέσματα του σημερινού συνεδρίου είναι μεγάλης σημασίας για τη χώρα μας και οφείλουμε να συγχαρούμε τους διοργανωτές για την πρωτοβουλία αυτή, να ευχηθούμε καλή επιτυχία στις εργασίες, ελπίζοντας ότι τα συμπεράσματα δεν θα μείνουν στη θεωρία, αλλά θα ληφθούν σοβαρά υπόψη από τους αρμόδιους φορείς και κατασκευαστές».