Προτάσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επί του Κανονισμού Αρχών του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών:

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΑΡΧΩΝ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ Σ.Α.Σ.

(Σύμφωνα με διατάξεις άρθρου 7 του ν.4676/2020)

Ορισμοί

1.    Είδος πλοίου: Ε/Γ, Ε/Γ-Ο/Γ, Φ/Γ-Ο/Γ [άρθρο Δεύτερο ν.2932/01 (Α΄ 145) όπως ισχύει]

2.    Τύπος πλοίου: συμβατικό, ταχύπλοο (Συμβατικά: Ε/Γ-Ο/Γ Ro Ro passenger – Ε/Γ- Δ/Ρ – Ο/Γ – ΚΛ  Passenger Closed Coastal Ferry, Ε/Γ – Ο/Γ – ΚΛ PASSENGER CLOSED COASTAL FERRY,  Ε/Γ – Ο/Γ Ro Ro Cargo. Ταχύπλοα: Ε/Γ – Ο/Γ – ΚΑΤ- Τ/Χ Car Passenger Ferry Catamaran Highspeed,  Ε/Γ – Ο/Γ – ΤΑΧ  PASS – CAR – FERRRY – HIGHSPEED,  Ε/Γ- ΔΡ – ΚΑΤ PASSENGER CAT COASTAL SHIP, Ε/Γ – ΚΑΤ – Τ/Χ PASSENGER CAT, Ε/Γ- Υ/Γ PASSENGER HYDROFOIL)

3.    Τροποποίηση δρομολογιακής γραμμής: Όταν διαφοροποιείται ο αφετήριος λιμένας, όταν προστίθενται/αφαιρούνται δύο ή πλέον ενδιάμεσοι λιμένες ή όταν αλλάζει ο αφετήριος και ο πρώτος λιμένας προσέγγισης μετά τον αφετήριο [άρθρο Έκτο ν. 2932/01 (Α΄ 145) όπως ισχύει]

4.    Τροποποίηση δρομολογίου: Η προσθήκη/αφαίρεση ενδιάμεσου λιμένα, η τροποποίηση ωρών άφιξης/ αναχώρησης σε αφετήριο, τερματικό ή ενδιάμεσο λιμένα. [άρθρο Έκτο ν.2932/01 (Α΄ 145) όπως ισχύει]

5.    Ζώνη εξυπηρέτησης: Οι ζώνες εξυπηρέτησης διαχωρίζονται σε τρεις (03): α) πρωινή από 06:00 έως 13:59, β) απογευματινή από 14:00 έως 21:59 και γ) βραδινή από 22:00 έως 05:59.

6.    Κύριοι – Αφετήριοι λιμένες: (α) Πειραιάς, (β) Ραφήνα, (γ) Λαύριο, (δ) Βόλος, (ε) Ηράκλειο, (στ) Κυλλήνη, (ζ) Αλεξανδρούπολη, (η) Ρόδος, (θ) Χανιά, (ι) Μύκονος, (ια) Θήρα, (ιβ) Άγιος Κωνσταντίνος, (ιγ) Μαντούδι, (ιδ) Νεάπολη Βοιών, (ιε) Ρέθυμνο, (ιστ) Σύρος, (ιζ) Καβάλα. Ως κύριοι – αφετήριοι λιμένες θα θεωρούνται και οι τερματικοί όταν το πλοίο έχει παραμονή σε αυτούς περισσότερο από δύο ώρες εκτός από τα παραπάνω λιμάνια που είτε είναι αφετήρια είτε τερματικά, θεωρούνται πάντα και κύρια – αφετήρια.

7.    Συγκοινωνιακή ανάγκη:

Όταν αιτείται πλοίο εκτέλεση δρομολογίων σε δρομολογιακή γραμμή και σε ζώνη εξυπηρέτησης, για την οποία δεν υφίσταται επαρκώς ήδη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση. [άρθρο Έκτο ν.2932/01 (Α΄ 145) όπως ισχύει]

Συνεξέταση αιτημάτων

1.    Όλα τα αιτήματα θα εγκρίνονται όπως αιτούνται εάν δεν υπάρχουν τεκμηριωμένες αντιρρήσεις από Λιμενικές Αρχές ή άλλους ενδιαφερόμενους ως προς τη διάκριση και που θίγεται και εξετάζονται κατά προτεραιότητα σύμφωνα με το χρόνο κατάθεσής τους.

2.    Η Συνεξέταση αιτημάτων θα πραγματοποιείται στις ακόλουθες περιπτώσεις ως εξής:

Όσον αφορά στο είδος και τον τύπο του πλοίου:

Αναφορικά με την τροποποίηση (α) δρομολογιακής γραμμής, και (β) την τροποποίηση δρομολογίου, θα συνεξετάζονται μόνο τα αιτήματα πλοίων ίδιου τύπου.

Αναλυτικές περιπτώσεις ως εξής:

(α) Εφόσον ο τύπος του πλοίου είναι ταχύπλοο, τα αιτήματα μεταξύ ταχυπλόων συνεξετάζονται ασχέτως είδους. π.χ. (i) Ε/Γ-Ο/Γ-Τ/Χ με Ε/Γ-Ο/Γ-Τ/Χ, (ii) ) Ε/Γ-Ο/Γ-Τ/Χ με Ε/Γ-Τ/Χ, και (iii) Ε/Γ-Τ/Χ με Ε/Γ-Τ/Χ).

(β) Εφόσον ο τύπος του πλοίου είναι συμβατικό, τα αιτήματα μεταξύ συμβατικών συνεξετάζονται ασχέτως είδους. π.χ. (i) Ε/Γ-Ο/Γ με Ε/Γ-Ο/Γ, (ii) ) Ε/Γ-Ο/Γ με Ε/Γ, και (iii) Ε/Γ με Ε/Γ).

Όσον αφορά στους λιμένες:

Θα συνεξετάζονται τα αιτήματα όταν συμπίπτει ο κύριος λιμένας αναχώρησης, και η πρώτη προσέγγιση μετά τον αφετήριο λιμένα. Επίσης, όταν συμπίπτει ο κύριος λιμένας αναχώρησης και δυο από τους υπόλοιπους.

3.    Δεν θα συνεξετάζονται αιτήματα όταν διαφέρει ο κύριος λιμένας αναχώρησης, όταν αφαιρείται ή και προστίθεται ένας ενδιάμεσος λιμένας, και όταν τροποποιούνται ωράρια αφιξοαναχώρησης ενδιάμεσων λιμένων. Σε αυτές τις περιπτώσεις τα αιτήματα θα γίνονται αποδεκτά αφού ληφθούν υπόψη οι γνώμες των οικείων Λιμενικών Αρχών.

Τροποποίηση δρομολογίων/δρομολογιακής γραμμής

[άρθρο Έκτο ν.2932/01 (Α΄ 145) όπως ισχύει]

1.    Στην τροποποίηση δρομολογίων/δρομολογιακής γραμμής, το πλοίο θα αναχωρεί από το κύριο λιμάνι 60΄πρίν ή 30΄ μετά τα ήδη δρομολογημένα πλοία.

2.    Τα ανωτέρω να ισχύουν και για τις δρομολογήσεις επιπλέον πλοίου σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ.6 του ν.2932/01 (Α’ 145) όπως ισχύει.

3.    Οι αρχές του ΣΑΣ εφαρμόζονται από το αφετήριο λιμάνι αναχώρησης και στο τερματικό εφόσον το πλοίο παραμένει σε αυτό πάνω από δύο ώρες και όχι στους ενδιάμεσους προορισμούς.

4.    Σε δρομολόγια ταχυπλόων με αυθημερόν επιστροφή οι αρχές εφαρμόζονται μόνο από το κύριο λιμάνι αναχώρησης.

5.    Σε αιτήματα τροποποιήσεων γραμμής (πρώτο πλοίο) σε λιμάνια στα οποία είναι δρομολογημένο άλλο πλοίο (δεύτερο πλοίο) της ίδιας εταιρείας ή κοινοπραξίας το οποίο επίσης τροποποιεί τα δρομολόγια του, το πρώτο πλοίο να δικαιούται τα ίδια ωράρια με το δεύτερο εφόσον είναι ιδίου είδους και τύπου. Σε διαφορετική περίπτωση να εφαρμόζονται οι αρχές ΣΑΣ στο λιμάνι αναχώρησης και επιστροφής αλλά όχι στους ενδιάμεσους λιμένες. Ως αφετήριος λιμένας θα θεωρείται και ο τελικός λιμένας όταν το πλοίο έχει παραμονή σε αυτό περισσότερο από δύο (02) ώρες.

6.    Για τις τροποποιήσεις δρομολογίων στις πορθμειακές γραμμές και εφόσον συντρέχουν αντιρρήσεις από τους λοιπούς πλοιοκτήτες θα τίθεται προϋπόθεση για την εξέταση έγκρισής του να καλύπτει τα εξής: να αποπλέει 45 λεπτά προ του απόπλου υπάρχοντος πλοίου και τουλάχιστον 30 λεπτά μετά από τον απόπλου υπάρχοντος πλοίου.

Ετήσια εκπρόθεσμη δρομολόγηση

[άρθρο Τέταρτο παρ. 5 ν.2932/01 (Α΄ 145) όπως ισχύει]

1.    Προκειμένου για εκπρόθεσμη δρομολόγηση πλοίου, εφόσον υπάρχουν αντιρρήσεις από πλοιοκτήτριες εταιρείες πλοίων ανεξαρτήτως τύπου και είδους, που δραστηριοποιούνται ήδη σε κάποια ή στο σύνολο των λιμένων του αιτούμενου δρομολογίου στις ζώνες αυτές, τότε τα δρομολόγια του πλοίου να μετατίθενται σε άλλη ζώνη εξυπηρέτησης (όπως αυτές καθορίζονται στο κεφάλαιο «Ορισμοί»), ή εντός της ίδιας ζώνης, σε ώρες που δεν υφίστανται αντιρρήσεις από τους υπόλοιπους δραστηριοποιούμενους στη ζώνη αυτή.

Διευκρινίζεται πως στις εν γένει εκπρόθεσμες δρομολογήσεις δεν ισχύουν τα κεφάλαια «Συνεξέταση αιτημάτων» και «Τροποποίηση δρομολογίων/δρομολογιακής γραμμής» του παρόντος κανονισμού.

2.    Τροποποίηση δρομολογίων εκπρόθεσμης δρομολόγησης: Δε γίνονται δεκτά αιτήματα τροποποιήσεων δρομολογίων εκπρόθεσμης δρομολόγησης.

3.    Για τις πορθμειακές γραμμές (α) Πειραιά – Αίγινας – Αγκιστρίου, (β) Περάματος – Παλουκίων, (γ) Κεραμωτής – Λιμένα Θάσου, (δ) Θάσου – Καβάλας (ε) Κέρκυρας/Λευκίμμης – (Παξών) – Ηγουμενίτσας,  (στ) Ληξουρίου – Αργοστολίου, (ζ)  Ύδρας – Μετοχίου, (η) Πόρου – Γαλατά, (θ) Σπετσών – Κόστας, (ι) Ύδρας – Ερμιόνης, (ια) Γλύφας – Αγιοκάμπου, (ιβ) Αιδηψού – Αρκίτσας, (ιγ) Αγίας Μαρίνας – Νέων Στύρων, (ιδ) Ωρωπού – Ερέτριας (ιε) Πούντας Πάρου – Αντιπάρου, (ιστ) Περάματος Μεγαρίδος – Φανερωμένης Σαλαμίνος, (ιζ) Πούντας – Ελαφονήσου, (ιη) Νυδρίου – Μεγανησίου, (ιθ) Καλύμνου – Μαστιχαρίου, (κ) Αμμουλιανής – Τρυπητής, (κα) Πειραιάς – Σελήνια, και (κβ) Πειραιάς – Καματερό – Παλούκια συγκοινωνιακή ανάγκη υφίσταται όταν η χρονική απόσταση των δρομολογίων από τον αφετήριο λιμένα ή τον λιμένα προορισμού είναι μεγαλύτερη των τριών (03) ωρών, και σε περίπτωση που τα δρομολόγια είναι τέτοια ώστε να μην είναι εφικτή η τήρηση της ανωτέρω χρονικής απόστασης, το πλοίο που θα δρομολογείται με διατάξεις της παρ.5 άρθρου τέταρτου (ετήσια εκπρόθεσμη δρομολόγηση) να λαμβάνει δρομολόγια σε ζώνη που δεν εξυπηρετείται από τα υπάρχοντα πλοία, ή σε ζώνη που υφίσταται μικρότερη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση.

Σύγκληση Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών

1.    Η ανακοίνωση της πρόσκλησης του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών θα αποστέλλεται τουλάχιστον επτά (07) ημέρες πριν τη σύγκλησή του.

2.    Δεσμευτική προθεσμία υποβολής αιτημάτων μέχρι και σαράντα οκτώ (48) ώρες από την ανακοίνωση της πρόσκλησης.

3.    Δεσμευτική προθεσμία υποβολής υπομνημάτων μέχρι εικοσιτέσσερις (24) ώρες προ της συνεδρίασης του Σ.Α.Σ.

4.    Κατά τη διάρκεια διεξαγωγής του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών θα υφίσταται δυνατότητα απομακρυσμένης συμμετοχής στα μέλη του.