Ομιλία του Προέδρου κ. Μιχάλη Σακέλλη στη Συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο Σύνδεσμός μας, στις 28 Μαρτίου 2017:
Το 2016 χαρακτηρίζεται ως μία από τις καλύτερες χρονιές σε ότι αφορά στο επίπεδο των υπηρεσιών.
Γενικά μετά το 2014 και την επίλυση των προβλημάτων που είχαμε στις γραμμές του Β. Αιγαίου οι Ακτοπλοϊκές μας υπηρεσίες βελτιώθηκαν αισθητά. Ιδιαίτερης σημασίας είναι η μεγάλη συμβολή των Ακτοπλοϊκών πλοίων στη μεταφορά μεταναστών που είχε ως αποτέλεσμα την άμεση αναχώρησή τους στο εξωτερικό πριν κλείσουν τα σύνορα.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ
Ο Σύνδεσμός μας είχε άμεση και αποφασιστική συμμετοχή σε όλα τα θέματα που αφορούν στην Επιβατηγό Ναυτιλία.
Συνολικά συμμετείχαμε σε 130 συναντήσεις κυρίως με φορείς του Δημοσίου, Υπουργούς, Γ.Γ κλπ. Εκπροσωπήσαμε τον Σύνδεσμο σε 6 συνεδριάσεις του ΣΑΣ. Συμμετείχαμε στα ΔΣ του ΝΑΤ, του ΝΕΕ, του ΣΕΤΕ, καθώς και στο Συμβούλιο Ναυτικής Εκπαίδευσης, στην Ομάδα εργασίας για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση και στην Ομάδα Εργασία για την αναμόρφωση του ΓΕΝΕ.
Σε Διεθνές επίπεδο συμμετείχαμε στις συνεδριάσεις του ΙΜΟ και του ESSF (European Sustainable Shipping Forum).
Συμμετείχαμε σε 16 ημερίδες και εκδηλώσεις όπου είχαμε την ευκαιρία να προβάλουμε τις θέσεις μας, κυρίως σε ότι αφορά στην ποιότητα και στη σημασία των υπηρεσιών μας.
Επίσης εξασφαλίσαμε τη συμμετοχή μας στις συνεδριάσεις της ΡΑΛ και της ΔΑΛ όταν συζητούνται θέματα που μας αφορούν.
ΛΙΜΑΝΙΑ
Σημαντική ήταν η παρέμβασή μας για τη συμμετοχή του Συνδέσμου μέσω της ΠΕΠΕΝ στον προγραμματισμό έργων στα λιμάνια μας με συμμετοχή των πλοιάρχων μας στην ΕΣΑΛ. Η συμμετοχή μας στον προγραμματισμό των Λιμενικών έργων είναι σημαντική και ήδη έχουν κατατεθεί προτάσεις για τα απαραίτητα έργα στο λιμάνι του Αθηνιού, ενώ υπάρχουν παρεμβάσεις και συζητούνται τα έργα που προγραμματίζονται στην Πάρο και στην Κάρπαθο.
Σε συναντήσεις μας με την πολιτική ηγεσία εκφράσαμε τους προβληματισμούς μας για τη διαχείριση των λιμενικών τελών και ήδη έχουν ξεκινήσει διαδικασίες και επίκεινται αποφάσεις για την καλύτερη αξιοποίησή τους. Θέση του Συνδέσμου μας είναι η κατάργηση των λιμενικών τελών ως μη αποδοτικά όταν αυτά δεν επενδύονται προς όφελος των επιβατών.
Στα πλαίσια μιας ουσιαστικότερης συμμετοχής μας στις αποφάσεις των ΟΛ αλλά και των Λιμενικών Ταμείων, προτάθηκε και έγινε αποδεκτή η δημιουργία συμβουλίων ΧΡΗΣΤΩΝ σε όλους τους Οργανισμούς Λιμένων αλλά και στα περιφερειακά Λιμενικά Ταμεία.
ΚΩΔΙΚΑΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ
Λόγω της πολυπλοκότητας των δρομολογίων μας και της ανάγκης για συχνές αλλαγές, είναι αδύνατον να ρυθμιστούν νομοθετικά όλα τα αιτήματά μας, συνεπώς είναι απαραίτητη η γνωμοδότηση του ΣΑΣ όπως εξάλλου προβλέπεται και από το Ν. 2932/2001. Το σκεπτικό των αποφάσεων συνήθως βασίζεται στην ανάγκη εξυπηρέτησης των συγκοινωνιακών αναγκών και στην αντικειμενική αντιμετώπιση των εταιρειών.
Για τη διευκόλυνση του έργου του ΣΑΣ, την αντικειμενική αντιμετώπιση των αιτημάτων μας αλλά και τη δέσμευση των εκπροσώπων μας στις τοποθετήσεις τους στο Συμβούλιο, καταρτήσαμε έναν Κώδικα Δεοντολογίας, δηλαδή συμφωνήσαμε στις αρχές πάνω στις οποίες κατά την άποψή μας πρέπει να βασίζονται οι αποφάσεις του ΣΑΣ στην εξέταση αιτημάτων δρομολογίων και δρομολογήσεων.
Ο κώδικας βέβαια δεν δεσμεύει τα λοιπά μέλη του ΣΑΣ έχει όμως κατατεθεί στη ΔΘΣ και στον πρόεδρο του ΣΑΣ ούτως ώστε να αποτελέσει σημείο αναφοράς για την εξέταση των αιτημάτων δρομολογίων και δρομολογήσεων.
ΠΝΟ
Μετά από διαπραγματεύσεις υπεγράφη την 16.6.2016 η ΣΣΕ για το έτος 2016.
ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΕΡΓΟ
Το 2016 χαρακτηρίζεται ως μία ακόμα χρονιά με σταθερή κίνηση. Υπενθυμίζουμε ότι από το 2009 μέχρι το 2015 η κίνηση ακολούθησε την πτώση του ΑΕΠ με απώλεια 18.500.000 συνολικά επιβατών και 4.400.000 οχημάτων. Το 2015 και 2016 μεγάλος αριθμός μεταναστών που ξεπερνούν τις 800.000 μετακινήθηκε από τα νησιά του Β. Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα, πλην όμως μειώθηκε σημαντικά η τουριστική κίνηση στα νησιά τα οποία επλήγησαν από το μεταναστευτικό.
Παρά τη σταθεροποίηση της κίνησης δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η κίνηση σε σύγκριση με το 2009 είναι μειωμένη κατά 3.300.000 περίπου επιβάτες.
Για το 2017 και τα επόμενα χρόνια προβλέπουμε σταθεροποίηση της κίνησης με πιθανότητα μικρών αυξήσεων. Παρά την συνεχιζόμενη και αναμενόμενη μείωση του εσωτερικού τουρισμού, τα επόμενα χρόνια προβλέπουμε την σταθεροποίηση της κίνησης με πιθανότητα οριακών αυξήσεων με την προϋπόθεση βέβαια ότι ο εισερχόμενος τουρισμός παραμένει στα σημερινά επίπεδα ή αυξάνεται.
ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Το 2016 έγινε αισθητός περισσότερο από κάθε άλλη φορά ο ανταγωνισμός μεταξύ θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών.
Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι οι θαλάσσιες και οι αεροπορικές μεταφορές αποτελούν μεν ξεχωριστές ανεξάρτητες υπηρεσίες, αλλά λειτουργούν εναλλάξιμα και ανταγωνιστικά καθώς απευθύνονται στο ίδιο επιβατικό κοινό και ανταγωνίζονται άμεσα στους προορισμούς και αγορές που εξυπηρετούν και οι δύο.
ΚΑΥΣΙΜΑ
Το 2016 οι τιμές των καυσίμων μειώθηκαν κατά 15% (HFO) και 18% (GOIL) γεγονός στο οποίο αποδίδουμε τα θετικότερα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών μας.
Το 2017 ξεκίνησε με σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων. Η μέση τιμή των καυσίμων την περίοδο ΙΑΝ-ΦΕΒ είναι διπλάσια της αντίστοιχης του 2016, γεγονός ιδιαίτερα ανησυχητικό.
ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ
Το 2016 παρατηρούμε την εφαρμογή ευέλικτων τιμολογιακών πολιτικών με πλήθος προσφορών οι οποίες χωρίς καμία αμφιβολία επηρέασαν θετικά το μεταφορικό μας έργο και διευκόλυναν σημαντικά τις μετακινήσεις κυρίως των νησιωτών και των τακτικών επιβατών.
Το μέσο μεταφορικό κόστος στην οικονομική θέση τη θερινή περίοδο υπολογίζεται ότι έχει μειωθεί κατά 10% περίπου, ενώ οι εκπτωτικές προσφορές των εταιρειών για τη μεταφορά ΙΧ αυτοκινήτων κυμαίνονται από 30-50%.
Επίσης παρατηρούμε σταθεροποίηση του μεταφορικού κόστους των εμπορευματικών μεταφορών στο οποίο δεν υπάρχουν ουσιαστικές αλλαγές την τελευταία δεκαετία.
ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΑΔΡΙΑΤΙΚΗΣ
Παρά τη μεγάλη κατά 25% περίπου αύξηση των δρομολογίων η επιβατική κίνηση στην Αδριατική παρέμεινε σχεδόν στα ίδια επίπεδα ενώ παρουσιάστηκε αύξηση 10% στη διακίνηση επιβατικών οχημάτων και αύξηση 3,6% στη διακίνηση φορτηγών αυτοκινήτων.
Το επίπεδο των υπηρεσιών κρίνεται ικανοποιητικό με εκτέλεση δρομολογίων σε όλες τις γραμμές ενώ οι διαθέσιμες χωρητικότητες παρέχουν τη δυνατότητα εξυπηρέτησης αύξησης του μεταφορικού έργου.
POSEIDON MED II
Ο Σύνδεσμός μας συμμετέχει ενεργά στο πρόγραμμα POSEIDON MED II και παρακολουθούμε τις εξελίξεις.
Το POSEIDON MED ΙΙ είναι ευρωπαϊκό πρόγραμμα το οποίο συγχρηματοδοτείται από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» κατά 50% και το υπόλοιπο 50% καλύπτεται από τους εταίρους του προγράμματος και θα διαρκέσει 5 χρόνια (1/6/2015 έως 31/12/2020). Πρόκειται για διασυνοριακό έργο με τη συμμετοχή 26 εταίρων από τρία κράτη-μέλη (Ελλάδα, Ιταλία, Κύπρος). Απώτερος στόχος του έργου είναι η διάθεση του ΥΦΑ σε πέντε κύρια λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός). Συντονιστής του προγράμματος είναι η ΔΕΠΑ και τεχνικός συντονιστής η ΔΕΣΦΑ.
Στα πλαίσια του POSEIDON MED II διεξάγονται μελέτες για την εισαγωγή και χρήση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου ως ναυτιλιακού καυσίμου στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, στοχεύοντας στον ευρύτερο σχεδιασμό του δικτύου προμήθειας υγροποιημένου φυσικού αερίου αλλά και των σχετικών υποδομών.
ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ
Τις επόμενες ημέρες ευελπιστούμε ότι θα συναντηθούμε με τη νέα διοίκηση του ΟΛΠ για να ανταλλάξουμε απόψεις και να συζητήσουμε θέματα που αφορούν στην καλή εξυπηρέτηση των πλοίων μας και των επιβατών μας και στη μείωση του κόστους των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Για το Ναυτιλιακό CLUSTER για το οποίο πολλή συζήτηση έχει γίνει τελευταία, ο Σύνδεσμός μας ήταν από τους πρώτους υποστηρικτές της ιδέας με προτάσεις περαιτέρω οργάνωσης και δραστηριοποίησης.
Συμμετείχαμε στην επιτροπή οργάνωσης του μεταπτυχιακού τμήματος του Πολυτεχνείου για τη Διοίκηση Λιμένων (PORT MANAGEMENT) το οποίο ήδη λειτουργεί.
2017 ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ
Το 2017 θα έχουμε εξελίξεις σε ότι αφορά στο νομοθετικό πλαίσιο. Ήδη έχουν καταρτιστεί τρεις Επιτροπές στις οποίες θα συμμετάσχουμε. Η πρώτη αφορά στην εξέταση συντονισμού των θαλάσσιων και των αεροπορικών συγκοινωνιών, η δεύτερη στην αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου και κυρίως του Ν. 2932/01 και η τρίτη στην αναμόρφωση του ΠΔ 120/1997 (ΗΣΚΘΕΕΑ) και ΠΔ 229/1995 (Ναυτικοί Πράκτορες).
Το θέμα της αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου είναι μεγάλης σημασίας. Στις συναντήσεις με την ηγεσία του ΥΝΑ προτείναμε οι αλλαγές να βασιστούν στις παρακάτω αρχές:
– Στη μείωση του λειτουργικού κόστους
– Στην αποποινικοποίηση του Κλάδου
– Στην περαιτέρω απελευθέρωση των υπηρεσιών με πρότυπο τις γραμμές Αδριατικής (κατάργηση του ΠΔ 177/74 συνθέσεις πλοίων)
– Στην απαλλαγή των Εταιρειών μας από την επιβολή υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας (πχ υποχρεωτικές εκπτώσεις )
– Στην παροχή ευελιξίας στη διαχείριση των δρομολογίων
– Στη βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών.
Θα επιδιώξουμε την ανάθεση των υποχρεώσεων δρομολόγησης στις Εταιρείες αντί στα πλοία, γεγονός το οποίο θα επηρεάσει όλη τη δομή του 2932/01.
Επίσης θα συζητηθούν θέματα που αφορούν στα δρομολόγια Δημόσιας Υπηρεσίας, στην εξυπηρέτηση των νησιών με ανταποκρίσεις όπου είναι δυνατόν και στη λειτουργία του ΣΑΣ.
Το ενδεχόμενο εξυπηρέτησης νησιών με ανταποκρίσεις δεν είναι δυνατόν να αποτελέσει ένα γενικό κανόνα. Το θέμα πρέπει να μελετηθεί πολύ σοβαρά ξεχωριστά για κάθε προορισμό και ομάδα νησιών με γνώμονα την μείωση του συνολικού χρόνου ταξιδιού και την αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων
Άλλο θέμα το οποίο θα μας απασχολήσει το 2017 είναι το σχέδιο Νόμου «Ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας ΥΝΑΝΠ κτλ. Οι θέσεις του Συνδέσμου μας έχουν ήδη αναρτηθεί στη Διαύγεια.
Συγκεκριμένα δεν συμφωνούμε με τις προγραμματικές συμβάσεις διότι ουσιαστικά δίνουν τη δυνατότητα στον Υπουργού να παρακάμψει τις διαγωνιστικές διαδικασίες και να συνάπτει συμβάσεις με Δήμους κλπ.
Επίσης διαφωνούμε με τα «μέτρα διασφάλισης» της εξόφλησης των αποδοχών των ναυτικών τα οποία θεωρούμε ανεφάρμοστα ενώ ήδη ισχύουν και εφαρμόζονται πλέον αποτελεσματικά μέτρα όπως η επίσχεση εργασίας ή η απαγόρευση απόπλου από το ΝΑΤ κτλ.
Τέλος σε ότι αφορά στα δικαιώματα των επιβατών διαφωνούμε με τις αποζημιώσεις ή άλλες υποχρεώσεις οι οποίες επιβάλλονται σε περίπτωση ανωτέρας βίας και κακών καιρικών συνθηκών.
Οι θέσεις μας αναπτύχθηκαν και προφορικά στην ηγεσία του ΥΝΑ και πιστεύουμε ότι θα υπάρξουν βελτιώσεις.
ΝΕΟΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ
Όπως ήδη γνωρίζουμε έχει αποφασιστεί η κατανάλωση καυσίμων περιεκτικότητας σε θείο 0,5% από το 2020. Το μέτρο αυτό κρίνεται δυσανάλογο σε σχέση με τη συμμετοχή των πλοίων μας στη ρύπανση αλλά δεν παύει να αποτελεί ένα γεγονός το οποίο πρέπει να μας απασχολήσει άμεσα.
Ιδιαίτερα με την αυξητική πορεία του κόστους των καυσίμων και εάν αυτή συνεχιστεί, η κατανάλωση του νέου καυσίμου θα είναι απαγορευτική ενώ οι εναλλακτικές λύσεις όπως η κατανάλωση LNG ή η τοποθέτηση Scrubbers παρουσιάζουν τεχνικά προβλήματα και σημαντικά αυξημένο κόστος επενδύσεων.
Σχετικά με τη δυνατότητα τροφοδοσίας LNG διαπιστώνουμε ανεπάρκεια υποδομών και αδυναμία πρόβλεψης και υπολογισμού του τελικού κόστους.
Άλλα θέματα είναι ο κανονισμός MRV με εφαρμογή από το 2018, ο δείκτης EEDI από το 2020 καθώς και θέματα που αφορούν στο θαλάσσιο έρμα από το 2017 και την ευστάθεια από το 2020.
ΝΑΥΠΗΓΗΣΕΙΣ
Την επόμενη δεκαετία θα υπάρξει ανάγκη σταδιακής ανανέωσης του ακτοπλοϊκού μας στόλου.
Οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί αλλά και η έλλειψη στη διεθνή αγορά κατάλληλων πλοίων για τις ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες θα μας οδηγήσει στην ναυπήγηση νέων πλοίων.
Η ναυπηγική μας βιομηχανία πρέπει να είναι έτοιμη. Επίσης πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για την κάλυψη των αναγκών από τα ελληνικά ναυπηγεία.
Στην ανανέωση του ακτοπλοϊκού μας στόλου την περίοδο 1995 – 2015 η ναυπηγική μας βιομηχανία ήταν απούσα.
Υπολογίζουμε ότι την περίοδο που προαναφέραμε οι εταιρείες ναυπήγησαν περισσότερα από 46 πλοία αξίας μεγαλύτερης των 4 δις. Από αυτά μόνο δυο ναυπηγήθηκαν στην Ελλάδα με παραγγελίες πριν το 2000.
Είναι πράγματι κρίμα να χαθεί μια δεύτερη ευκαιρία όταν μάλιστα έχουμε αποδείξει ότι υπάρχει η τεχνογνωσία και η βούληση εκ μέρους των εταιρειών μας.