Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα των Υπουργείων Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Τουρισμού.
Οι προκλήσεις στις απαιτήσεις της πράσινης μετάβασης της Επιβατηγού Ναυτιλίας, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ακτοπλοΐας και η Νησιωτικότητα, βρέθηκαν στο επίκεντρο της Ημερίδας που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) με τίτλο «Σύγχρονες Ακτοπλοϊκές Μεταφορές, Βιώσιμη ανάπτυξη των Νησιών» και πραγματοποιήθηκε στο Ίδρυμα Ευγενίδου, την Τρίτη 14 Ιανουαρίου.
Την εκδήλωση χαιρέτησαν ο κ. Χρήστος Στυλιανίδης, Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ο κ. Στέφανος Γκίκας Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η κυρία Μαρίνα Χατζημανώλη, Υφυπουργός Ναυτιλίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, ο κ. Σταύρος Μιχαηλίδης, Βουλευτής Χίου – Τομεάρχης Ναυτιλίας ΠΑΣΟΚ καθώς και ο κ. Διονύσιος Θεοδωράτος, Πρόεδρος του ΣΕΕΝ, ο οποίος καλωσόρισε τους διακεκριμένους προσκεκλημένους και συμμετέχοντες και κήρυξε την έναρξη των εργασιών της ημερίδας.
Η ημερίδα συγκέντρωσε κορυφαία στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας, εκπροσώπους της Πολιτείας, της επιχειρηματικής και επιστημονικής ναυτιλιακής κοινότητας και ειδικούς οι οποίοι ανέλυσαν τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται για τον κλάδο της ακτοπλοΐας σε μία εποχή ραγδαίων αλλαγών. Στο επίκεντρο των συζητήσεων βρέθηκαν η πράσινη μετάβαση και η ανανέωση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου, η ανταγωνιστικότητα και η βιωσιμότητα του κλάδου, η επιβάρυνση του κόστους της πράσινης μετάβασης στα εισιτήρια, ο εκσυγχρονισμός των λιμενικών υποδομών και η βελτίωση της συνδεσιμότητας των νησιών αλλά και η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Η συνοπτική παρουσίαση της σχετικής μελέτης του Ιδρύματος Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών, από τον Γενικό Διευθυντή, Καθηγητή Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Νίκο Βέττα, ήταν καταλυτική για τη συνεισφορά της επιβατηγού ναυτιλίας στη νησιωτικότητα, στον τουρισμό, την απασχόληση και την εθνική μας οικονομία, καθώς και ως προς τις επιπτώσεις συμμόρφωσης στις περιβαλλοντικές απαιτήσεις των Κανονισμών της Ε.Ε. και το λειτουργικό κόστος αυτών με την αύξηση των τιμών των εισιτηρίων και της πιθανής μείωσης της συχνότητας των δρομολογίων.
Κοινές παραδοχές και συμπεράσματα από τις εργασίες της ημερίδας για τη διασφάλιση της θέσης της ελληνικής ακτοπλοΐας, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της και τη μεγιστοποίηση της χρηματοδότησης:
-
-
- Άμεση ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, με νεότευκτα ή φιλικότερα στο περιβάλλον πλοία.
- Συγχρηματοδότηση των επενδύσεων υβριδικών πλοίων ή μετατροπής για τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων και των υποδομών – εξοπλισμών «Cold Ironing» ηλεκτροδότησης των ελλιμενισμένων πλοίων.
- Ισχυρή και ανταγωνιστική ακτοπλοΐα που θα διασφαλίζει τη γεωγραφική συνέχεια και συνοχή όλης της νησιωτικής χώρας – Βελτίωση και ενίσχυση των ενδονησιωτικών συνδέσεων και ενδυνάμωση του μηχανισμού του μεταφορικού ισοδύναμου.
- Σύμπραξη Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για τη χρηματοδότηση νεότευκτων πλοίων.
- Μακροχρόνιες συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας στα πλοία εξυπηρέτησης των αναπτυξιακών ή άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών – Αναπροσαρμογή στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα των όρων και της αποζημίωσης των μισθώσεων των πλοίων.
- Σύμπραξη του ιδιωτικού με τον δημόσιο τομέα στα πεδία της χρηματοδότησης των νέων πλοίων και των υποδομών, έτσι ώστε να στηριχθεί ουσιαστικά η ελληνική ακτοπλοΐα. – Ετοιμότητα του ελληνικού ναυπηγικού τομέα για να εκσυγχρονίσει και να «χτίσει» νέα επιβατηγά πλοία.
- Εφαρμογή ενός Master Plan ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου από συγκεκριμένες και υφιστάμενες πηγές ή πόρους, με ευέλικτα εργαλεία χρηματοδότησης λόγω των στενών χρονικών προθεσμιών συμμόρφωσης στους κανονισμούς.
- Εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση με φιλικότερες λιμενικές υποδομές και εγκαταστάσεις για τους επιβάτες και τα πλοία – Κατάλληλη στελέχωση των φορέων διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένων και απλοποίηση των διαδικασιών έργων υποδομών.
- Διατομεακή συνεργασία του συνόλου των εμπλεκόμενων φορέων στην ακτοπλοΐα, για να αντιμετωπιστούν οι σύνθετες προκλήσεις που αναδύονται και να μετατραπούν σε ευκαιρίες.
- Δημοσιοοικονομικές πολιτικές ισόρροπης κάλυψης των επιπτώσεων της πράσινης μετάβασης και ισότιμης μεταχείρισης έναντι άλλων κλάδων και κρατών μελών Ε.Ε.
- Εφαρμογή δέσμης μέτρων και πολιτικών με σαφή στόχο την προσέλκυση νέων για καριέρα στο ναυτικό επάγγελμα, υπό έναν συντονιστικό φορέα.
- Δημιουργία συστήματος «Fund & Reward» προκειμένου να επανεπενδύονται τα έσοδα από τον φόρο εκπομπών άνθρακα, κατευθείαν στον κλάδο της ακτοπλοΐας από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών, EU Emissions Trading System (ETS).
-
Ο Υπουργός Ναυτιλίας, κ. Χρήστος Στυλιανίδης παρουσίασε τις κεντρικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου μέσα από έξι στρατηγικές πρωτοβουλίες. Με γνώμονα την καινοτομία και την ισορροπημένη παρέμβαση του κράτους υπογράμμισε ότι «Η ελληνική ακτοπλοΐα αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της συνδεσιμότητας των νησιών μας και έναν από τους σημαντικότερους πυλώνες της ελληνικής οικονομίας», ενώ παράλληλα δήλωσε «η ελληνική ακτοπλοΐα καλείται να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της σύγχρονης εποχής και να υιοθετήσει νέες τεχνολογίες και πρακτικές».
Δεσμεύθηκε για συνεχή προσπάθεια, μέσω διαπραγματεύσεων με ευρωπαϊκούς θεσμούς και άλλους εταίρους, ώστε να εξασφαλίζεται η βελτίωση της θέσης της ελληνικής ακτοπλοΐας και η μεγιστοποίηση της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης σε καίριους τομείς. «Η ναυτιλία βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, λόγω της πράσινης μετάβασης και των γεωπολιτικών εξελίξεων. Είμαστε αποφασισμένοι να καταστήσουμε την ελληνική ακτοπλοΐα έναν σύγχρονο, βιώσιμο και ανταγωνιστικό κλάδο», δήλωσε καταλήγοντας με έμφαση στην ανάγκη συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων φορέων.
Ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ, κ. Διονύσιος Θεοδωράτος τόνισε από την πλευρά του την καθοριστική συμβολή των Ελληνικών ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων στην αναβάθμιση της Επιβατηγού Ναυτιλίας και τη συμβολή τους στη νησιωτικότητα και την εθνική οικονομία: «Οι Ελληνικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις είναι έτοιμες να επενδύσουν, καθώς και να αξιοποιήσουν ευκαιρίες εφόσον τους δοθούν και οι ανάλογοι μηχανισμοί στήριξης και εργαλεία χρηματοδότησης. Πάνω από 1 δις έχουν επενδυθεί για την ανανέωση του στόλου από την ελληνική ακτοπλοΐα», τόνισε χαρακτηριστικά ενώ παράλληλα σημείωσε ότι «Η επιβατηγός ναυτιλία για να επιχειρήσει στην ανανέωση του στόλου της χρειάζεται και μέτρα αναλογικότητας στη χρηματοδότηση», ενώ έκανε έκκληση για στήριξη της Πολιτείας στην προσπάθεια αυτή με την εφαρμογή της δέσμης των μέτρων Πράσινης Ακτοπλοϊκής Μετάβασης την οποία ο ΣΕΕΝ έχει ήδη κοινοποιήσει στα αρμόδια Υπουργεία και φορείς. Τέλος για τη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, επισήμανε ότι: «Η ακτοπλοΐα αποτελεί θεμέλιο λίθο για την απασχόληση και την οικονομική σταθερότητα και απαιτείται σαφής και συνεκτική ναυτιλιακή πολιτική, ώστε να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις του μέλλοντος».
Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Στέφανος Γκίκας, επεσήμανε τον καθοριστικό ρόλο της κυβέρνησης «που έθεσε για πρώτη φορά τη νησιωτικότητα και την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στο επίκεντρο».
Η Υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου κυρία Μαρίνα Χατζημανώλη επεσήμανε τη σημασία ενίσχυσης της συνεργασίας Ελλάδας – Κύπρου στον τομέα και της επιβατηγού ναυτιλίας, τονίζοντας ότι «Η θάλασσα μας ενώνει. Μαζί μπορούμε να δυναμώσουμε τη φωνή μας διεθνώς».
Ο κ. Σταύρος Μιχαηλίδης, Βουλευτής Χίου και επικεφαλής του Τομέα Ναυτιλίας ΠΑΣΟΚ, τόνισε την καθοριστική συμβολή της ακτοπλοΐας στη συνοχή της χώρας, χαρακτηρίζοντάς την “ζωτική αρτηρία” της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας. «Η ακτοπλοΐα αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της εθνικής ανάπτυξης».