"Είναι λάθος να πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει ανταγωνισμός με τις αερομεταφορές. Οι περισσότεροι επιβάτες προμηθεύονται πλέον φθηνά ακτοπλοϊκά εισιτήρια μέσω των προγραμμάτων πιστότητας των εταιρειών, ενώ παράλληλα παρατηρούμε και μείωση των ναύλων. Επίσης θεωρείται ότι επιβεβλημένη κατάργηση των λιμενικών τελών, θα μπορούσε να μπορούσε να επιφέρει μία επιπλέον μείωση των ναύλων κατά 5%."
Αυτά τονίζει, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξη του στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας) Μιχάλης Σακέλλης, υπογραμμίζοντας ότι ήδη το 50% των επιβατών και των οχημάτων προμηθεύονται εισιτήρια με έκπτωση 30%-50% για τα αυτοκίνητα και 10-30% για τους επιβάτες.
Αναφέρει ότι η πτώση της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του μεταφορικού έργου της ακτοπλοΐας το 2015 σε σχέση με το 2009 κατά 3,3 εκ. επιβάτες και προσθέτει ότι τα αυξημένα έσοδα από τη μεταφορά περίπου 700.000 προσφύγων από το 2015 έως το Μάρτιο του 2016 ήταν μια εξέλιξη που δεν θεωρείται θετική, καθώς η ανάπτυξη του ακτοπλοϊκού έργου βασίζεται στην ανάπτυξη των νησιών.
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ δηλώνει επίσης ότι είναι λάθος να πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει ανταγωνισμός με τις αερομεταφορές καθώς τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε στροφή της κίνησης προς τις αεροπορικές συγκοινωνίες.
Για το θέμα των λιμενικών υποδομών, υπογραμμίζει ότι αποτελεί ανασχετικό παράγοντα των εξελίξεων στις θαλάσσιες συγκοινωνίες.
Ο κ. Σακέλλης δηλώνει ότι τα λιμενικά ταμεία των δήμων δεν είναι σε θέση να προγραμματίσουν και να εκτελέσουν έργα, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα λιμενικά τέλη που πληρώνουν οι επιβάτες και τα οχήματα μέσω των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Προσθέτει επίσης ότι τόσο το επιβατικό κοινό αλλά κυρίως η Πολιτεία θεωρούν τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες δεδομένες και για αρκετές δεκαετίες τώρα κανείς δεν έχει ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα των λιμανιών.
Σε ερώτηση αν υπάρχουν προτάσεις από τον ΣΕΕΝ για τη βελτίωση των δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας, χαρακτηρίζει απαραίτητο τον προγραμματισμό διαγωνισμών για πολυετείς συμβάσεις με ποιοτικά κριτήρια και περιθώριο χρόνου για την υλοποίησή τους, προκειμένου να είναι δυνατή η κατασκευή νέων και σύγχρονων πλοίων κατάλληλων για τις συγκεκριμένες γραμμές.
Αναφορικά με την ανάληψη της διαχείρισης του λιμανιού του Πειραιά από την κινεζική Cosco, προσθέτει ότι οι ακτοπλόοι έχουν ζητήσει ήδη συνάντηση με τη νέα διοίκηση ενώ εκτιμά ότι οι νέοι ιδιοκτήτες θα λάβουν μέτρα τόνωσης της κίνησης και βελτίωσης των υπηρεσιών στο λιμάνι.
Τέλος, προσθέτει ότι από το Αιγαίο δεν αποχωρούν πλοία και ότι από το 2011 έως σήμερα έχουν δρομολογηθεί 14 νέα μεταξύ των οποίων και δύο νεότευκτα.
Ακολουθεί η πλήρης συνέντευξη:
- Eρώτηση: Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία. Για πολλούς Έλληνες, δεν είναι εύκολες πλέον οι μετακινήσεις με πλοία. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις, που κατά τη γνώμη σας μπορούν να δημιουργήσουν ένα ευνοϊκό περιβάλλον στις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, για μείωση της τιμής των εισιτηρίων;
- Απάντηση: Οι κυριότερες και μεγαλύτερες εταιρείες έχουν προχωρήσει ήδη σε μειώσεις στις τιμές των εισιτηρίων ενώ παράλληλα οι περισσότεροι επιβάτες μέσω των προγραμμάτων πιστότητας μπορούν να προμηθεύονται φθηνά εισιτήρια και να επωφελούνται με σημαντικές προσφορές. Τα προγράμματα πιστότητας δίνουν τη δυνατότητα στον κάθε επιβάτη με την αγορά ενός μόνου εισιτηρίου να γραφτεί ως μέλος του club πελατών της κάθε εταιρείας και με τη χρήση ειδικής κάρτας για κάθε ευρώ που ξοδεύει για την αγορά εισιτηρίων, να κερδίζει σημαντικές εκπτώσεις. Ήδη το 50% των επιβατών και των οχημάτων προμηθεύονται εισιτήρια με έκπτωση 30%-50% για τα αυτοκίνητα και 10-30% για τους επιβάτες. Εφόσον διατηρούνται σε λογικά επίπεδα οι τιμές των καυσίμων οι μειώσεις των ναύλων μέσω προσφορών και ειδικών πακέτων θα συνεχιστούν. Φέτος πάντως παρατηρούμε ότι οι τρέχουσες τιμές των καυσίμων είναι αυξημένες κατά 5% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Επίσης πρέπει να σημειώσουμε ότι τα λιμενικά τέλη που εισπράττονται από επιβάτες και οχήματα δεν επενδύονται στα λιμάνια μας. Λαμβανομένου υπόψη ότι τα Λιμενικά Ταμεία δεν εξυπηρετούν τον σκοπό για τον οποίο εισπράττονται τα τέλη, η κατάργηση τους είναι επιβεβλημένη και θα έχει σαν αποτέλεσμα επίσης τη μείωση των ναύλων μέχρι 5%.
- Ερώτηση: Ο αυξημένος ανταγωνισμός από τις αεροπορικές εταιρείες μπορεί να θεωρηθεί ως ένας σημαντικός λόγος μείωσης του μεταφορικού έργου της ελληνικής ακτοπλοΐας;
- Απάντηση: Το μεταφορικό έργο το 2015 σε σχέση με το 2009 είναι μειωμένο κατά 3,3 εκ. επιβάτες. Το 2016 η κίνηση θα διατηρηθεί στα επίπεδα του 2015 αλλά θα είναι μικρότερη του 2014. Η κύρια αιτία της δραστικής πτώση της κίνησης μετά το 2009 είναι η πτώση της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων που αποτελούν το 75% του μεταφορικού έργου. Είναι λάθος να πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει ανταγωνισμός με τις αερομεταφορές. Πράγματι τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε στροφή της κίνησης προς τις αεροπορικές συγκοινωνίες.
Στο παρελθόν είχαμε παρατηρήσει το αντίστροφο φαινόμενο δηλαδή στροφή των επιβατών προς τα πλοία όπως πχ με την εκτέλεση πρωινών ή μεσημβρινών δρομολογίων προς την Κρήτη. Παρατηρούμε επίσης μείωση και των επιβατών που διαθέτουν αυτοκίνητο αφού σε πολλές γραμμές κυρίως μακρινές μεταφέρουμε αυτοκίνητα ΙΧ ενώ οι επιβάτες ταξιδεύουν με αεροπλάνο. Η αύξηση μεταφοράς των ασυνόδευτων αυτοκινήτων είναι εμφανής. Τον ανταγωνισμό με τις αερομεταφορές τον αντιμετωπίζουμε προσφέροντας ποιοτικές υπηρεσίες με τα σύγχρονα και γρήγορα πλοία που είναι δρομολογημένα στις ακτοπλοϊκές γραμμές εφαρμόζοντας ευέλικτες τιμολογιακές πολιτικές.